Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Tu rejestracja jest niepotrzebna.

Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Poniedziałek, 12 Sierpień 2013, 15:53

Czy jest obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Pytanie nie jest czysto retoryczne, gdyż od pewnego czasu ze zgrozą wysłuchuję od dzieci z modelarni i ich dziadków i rodziców, że są wyganiani z wyznaczonego do puszczania modeli miejsca na lotnisku Aeroklubu przez agresywnie zachowującą się osobę, żądającą opłacenia u niego składki OC - dającej wg niego prawo do lotów modelem na terenie tego lotniska.
Osobom nie posiadającym tego ubezpieczenia (OC na zabawkowy styropianowy model typu Easy Star) agresywny "Pan" grozi wezwaniem policji i żąda opuszczenia lotniska.

Zdecydowałem się zasięgnąć opinii kolegów na ten temat, bo jak Aeroklub powyrzuca wszystkie dzieci z zabawkowymi modelami RC ze swojego lotniska, to czarno widzę jego przyszłość (to jest tak jak by księża powyrzucali z parafii wszystkich ministrantów).

Jako wieloletni członek Aeroklubu PL (od 1980 r.) instruktor modelarni lotniczych, czuję się w obowiązku wobec dzieci i ich opiekunów rzetelnie wyjaśnić tę kwestię.

Bardzo proszę wszystkich o ograniczenie się w swoich wypowiedziach tylko do rzeczowych wypowiedzi, na temat obowiązującego stanu prawnego w tej sprawie.
Ostatnio edytowano Środa, 28 Sierpień 2013, 20:03 przez Ryszard, łącznie edytowano 4 razy
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Mariusz Brożek AW » Poniedziałek, 12 Sierpień 2013, 21:54

modele wyścigowe F2C o masie około 0,35 kg lecą z prędkością ponad 200 km/godzinę. Sam osobiście przeżyłem zdziwienie podczas gaszenia jak mi same linki zostały w ręce a model kompletnie się rozbił nie czyniąc szkody nikomu.
Dwa zarejestrowane przykłady:



w tych przypadkach po wymianie linek modele nadawały się ponownie do lotu. :)
ale ile można mieć szczęścia? Dlatego uważam że warto pomyśleć o obowiązkowym ubezpieczeniu...
lepiej widoczni widocznie lepsi.
f2c@onet.eu
Awatar użytkownika
Mariusz Brożek AW
 
Posty: 102
Dołączenie: Poniedziałek, 6 Luty 2006, 22:42
Miejscowość: Warszawa

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Wtorek, 13 Sierpień 2013, 18:23

Przypominam, że tematem wątku jest pytanie, czy w Polsce jest wymagane prawenie: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ? w domyśle małych styropianowych, wręcz zabawkowych modeli RC dostępnych w marketach, rozwijających zawrotne prędkości około 20 do 30 km/g, bo napędzanych przez słabiutkie elektryczne silniczki (pochodzące z napędów CD-romów), o czym obszernie pisałem we wprowadzeniu do tego wątku.

Niestety Szanowny Kolega Mariusz w swojej wypowiedzi pisze o zasadności wykupienia dobrowolnego ubezpieczenia (coś jak dobrowolne jest ubezpieczenie AC w przypadku posiadaczy samochodów). W dodatku opisuje wypadek modeli szybkościowych latających z wielkimi prędkościami na uwięzi, a moje pytanie brzmiało: "czy jest wymagane w Polsce obowiązkowe ubezpieczenie OC dla modeli RC o masie poniżej 1kg ? " - czyli niestety powyższa wypowiedź szanownego kolegi (choć niewątpliwie ciekawa i pouczająca) jest po prostu nie na temat.

Bardzo proszę wszystkich kolegów o ograniczenie wypowiedzi do istoty sprawy, czyli do odpowiedzi jaki jest obowiązujący stan prawny, czyli czy istnieje w naszym kraju obowiązek wykupowania ubezpieczenia OC dla posiadaczy zabawkowych modeli RC o masie mniejszej niż 1kg, a nawet mniejszej niż 0,5 kg..


Pana Administratora/Moderatora forum proszę o przesunięcie powyższej (oftopowej) wypowiedzi naszego szanownego kolegi Mariusza do odpowiedniego działu, lub założenia mu dla jego powyższej wypowiedzi nowego tematu np. pod tytułem: "Co koledzy myślą o potrzebie dobrowolnego ubezpieczania modeli latających szybkościowo na uwięzi o wadze poniżej 1 kg".
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez leszek przytocki » Środa, 14 Sierpień 2013, 02:56

Ryszard napisał:Przypominam, że tematem wątku jest pytanie, czy w Polsce jest wymagane prawenie: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ? w domyśle małych styropianowych, wręcz zabawkowych modeli RC dostępnych w marketach, rozwijających zawrotne prędkości około 20 do 30 km/g, bo napędzanych przez słabiutkie elektryczne silniczki (pochodzące z napędów CD-romów), o czym obszernie pisałem we wprowadzeniu do tego wątku.

Niestety Szanowny Kolega Mariusz w swojej wypowiedzi pisze o zasadności wykupienia dobrowolnego ubezpieczenia (coś jak dobrowolne jest ubezpieczenie AC w przypadku posiadaczy samochodów). W dodatku opisuje wypadek modeli szybkościowych latających z wielkimi prędkościami na uwięzi, a moje pytanie brzmiało: "czy jest wymagane w Polsce obowiązkowe ubezpieczenie OC dla modeli RC o masie poniżej 1kg ? " - czyli niestety powyższa wypowiedź szanownego kolegi (choć niewątpliwie ciekawa i pouczająca) jest po prostu nie na temat.

Bardzo proszę wszystkich kolegów o ograniczenie wypowiedzi do istoty sprawy, czyli do odpowiedzi jaki jest obowiązujący stan prawny, czyli czy istnieje w naszym kraju obowiązek wykupowania ubezpieczenia OC dla posiadaczy zabawkowych modeli RC o masie mniejszej niż 1kg, a nawet mniejszej niż 0,5 kg..


Pana Administratora/Moderatora forum proszę o przesunięcie powyższej (oftopowej) wypowiedzi naszego szanownego kolegi Mariusza do odpowiedniego działu, lub założenia mu dla jego powyższej wypowiedzi nowego tematu np. pod tytułem: "Co koledzy myślą o potrzebie dobrowolnego ubezpieczania modeli latających szybkościowo na uwięzi o wadze poniżej 1 kg".


Ło Matko....
leszek przytocki
 
Posty: 11
Dołączenie: Czwartek, 7 Styczeń 2010, 02:11

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Wojciech Lesiuk » Środa, 14 Sierpień 2013, 14:03

Polecam lekturze:
Dziennik Ustaw RP z dnia 10 kwietnia 2013 roku, poz. 440, strony 117-118 - Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej z dnia 26 marca 2013 r. - Rozdział 4

w szczególności dla osób fizycznych oraz prawnych które organizują zawody lub latają na lotniskach i lądowiskach w rozumieniu ustawy Prawo lotnicze.

Pozdrawiam
Wojciech Lesiuk
 
Posty: 161
Dołączenie: Poniedziałek, 20 Luty 2006, 09:56
Miejscowość: Warszawa

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Środa, 14 Sierpień 2013, 21:17

Bardzo dziękuję koledze za konkretne wskazanie obowiązującego przepisu:

".. Obowiązkiem ubezpieczenia objęto również modele latające oraz bezzałogowe statki powietrzne o masie do 20 kg z tym, że minimalną sumę gwarancyjną ustalano dla osób eksploatujących modele latające o masie od 5 do 20 kg. " - czy należy to rozumieć, że modele poniżej 5 kg nie są objęte tym obowiązkowym ubezpieczeniem ?
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Mariusz Brożek AW » Czwartek, 15 Sierpień 2013, 22:29

to tylko szybko znalezione na Facebook-u fotografie jak dla mnie wyraźnie pokazujące problem energii jaką posiada model o masie poniżej jednego kilograma. I chyba były to modele RC a nie hand control o masie bliżej jednego kilograma a taki jak widzę jest temat wątku do którego się włączyłem do dyskusji z konkretną tezą ubezpieczenia !!!
Masa 1 kg wcale dla mnie nie oznacza że jest to model styropianowy z silnikiem adoptowanym od napędu CD czy Blu-ray ale jak na zamieszczonych konkretnych przykładach modele które są w stanie na pewno narobić dużo problemów dla całego ŚWIATA MODELARSKIEGO w przypadku wypadku. Bo jak na razie to się spotkałem w swojej wieloletniej praktyce modelarskiej z szyciem palców czy wymianie szyby w samochodzie.
A masa 5 kg .....
Żeby była jasność. Latając na hali w zimie śmigłowcem fi 19 cm razem z depronowcami czy styropianowymi modelami w pełni czułem się bezpieczny. Ale będąc sędzią na zawodach F1C dokładnie przyglądam się co robi model mierzony przeze mnie oraz innych modeli podczas paru sekundowego wzlotu na silniku. Tak jest także podczas przebywania na kręgu modelarskim podczas lotów modeli na uwięzi. Zawsze za siatką jako kamerzysta a ręce przez siatkę obsługują aparat. :)
Załączniki
527589_3528284239439_294187818_n.jpg
527589_3528284239439_294187818_n.jpg (73.98 KiB) Obejrzany 24611 razy
525922_306729066068170_1543422962_n.jpg
525922_306729066068170_1543422962_n.jpg (205.07 KiB) Obejrzany 24611 razy
182527_4058379458717_1966377302_n.jpg
182527_4058379458717_1966377302_n.jpg (56.21 KiB) Obejrzany 24611 razy
lepiej widoczni widocznie lepsi.
f2c@onet.eu
Awatar użytkownika
Mariusz Brożek AW
 
Posty: 102
Dołączenie: Poniedziałek, 6 Luty 2006, 22:42
Miejscowość: Warszawa

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Piątek, 16 Sierpień 2013, 11:41

W przedmiotowej sprawie, dostałem już pisemną odpowiedź od dyrektora Aeroklubu regionalnego, na którego terenie "Pan żądający opłacenia obowiązkowego ubezpieczenia OC wyrzuca modelarzy z terenu lotniska". Dyrektor w swym piśmie twierdzi, że nigdy nikogo nie upoważniał do tego typu działań i poprosił o opisanie zdarzenia i wskazanie tej osoby (co oczywiście uczyniłem).

Bardzo serdecznie dziękuję koledze Wojciech Lesiuk, za wskazanie obowiązujących przepisów
, całkowicie wystarczyło mi to do znalezienia prawidłowej odpowiedzi w przedmiotowej kwestii. Dzięki temu doczytałem się, że na (nasze szczęście) Prezes ULC w opublikowanych przepisach , określił wyraźnie rozróżnienie pomiędzy modelem latającym, a dziecięcą zabawką latającą, dziecięcym latawcem itp., urządzeniami (czego chyba nie dostrzega nasz szanowny kolega Pan Mariusz). Te zabawki są dzięki temu na mocy obowiązującego prawa zwolnione z obowiązkowego ubezpieczenia OC (i bardzo dobrze, bo inaczej za kartkę papieru poskładaną w jaskółkę i puszczoną na modelarni lub na korytarzu w szkole dziecko odpowiadałoby by karnie, zagrożone maksymalnym wyrokiem bezwzględnego pozbawienia wolności do lat pięciu, za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC statku powietrznego :) ).


Koledze Mariuszowi, ponownie przypominam, że temat wątku dotyczy dziecięcych słabosilnikowych zabawek latających ze styropianu, a nie wyczynowych modeli z dowolnej klasy, czy to swobodnie latających, czy na uwięzi, czy też sterowanych radiem - szanowny kolego, no nie dajmy się tu wszyscy zwariować fizyka jest jedna i skoro W=Q=E. A Energa kinetyczna (jedyna związana z prędkością, oczywiście dla założenia, że v jest dożo razy mniejsze od c), opisana jest wzorem E=m*v*v/2 gdzie m-masa w kg, a v prędkość w m/s. To jak samolocik zabawka porusza się z prędkością 30km/h a model wyczynowy (o tej samej masie) porusza się z prędkością 200km/h, to energia kinetyczna różni się jak: 200/30=6,6 a to jeszcze podnosimy do drugiej potęgi i mamy wynik = 44,(4) raza, a skoro E=W, a praca W=F*S to zniszczenia dokonane przez model wyczynowy będą o te 44,(4) razy większe !!!


Szanowny kolego Mariuszu zauważże to w końcu, że piszesz owszem bardzo ciekawie tylko że całkowicie nie na temat :) , bo o zjawisku ponad 40 razy bardziej niszczącym niż to które jest tematem tego wątku.
Ostatnio edytowano Czwartek, 22 Sierpień 2013, 05:56 przez Ryszard, łącznie edytowano 4 razy
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Mariusz Brożek AW » Piątek, 16 Sierpień 2013, 14:44

temat jak czytam ponownie jest cały czas ten sam. " Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ? "
Jak by był "dziecięce słabo-silnikowe zabawki ze styropianu" to na pewno nie dyskutowałbym. Natomiast temat wątku model o masie do jednego kilograma obejmuje zdecydowanie zagadnienia poruszane i udokumentowane fotograficznie przeze mnie. Może bardziej precyzyjnie należy formułować temat wątku ? Bo włączając się do dyskusji niestety nie przewidziałem że chodzi "dziecięce słabo-silnikowe zabawki ze styropianu". Zatem przepraszam autora wątku za rozwijanie myśli o zjawisku ponad 40 razy bardziej niszczącym....
Żeby była jasność. Latając na hali w zimie śmigłowcem fi 19 cm razem z depronowcami czy styropianowymi modelami w pełni czułem się i będę się czuł bezpieczny.
lepiej widoczni widocznie lepsi.
f2c@onet.eu
Awatar użytkownika
Mariusz Brożek AW
 
Posty: 102
Dołączenie: Poniedziałek, 6 Luty 2006, 22:42
Miejscowość: Warszawa

Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Sobota, 17 Sierpień 2013, 09:11

Szanowny Panie Mariuszu, wytłumaczenie przyjęte .
Ostatnio edytowano Czwartek, 22 Sierpień 2013, 07:14 przez Ryszard, łącznie edytowano 2 razy
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Piotr Szymański » Niedziela, 18 Sierpień 2013, 11:06

Rysiek hmm powiem Ci tak
Blixer lu Easy Star lub inny styropianowy model z wyposażeniem trochę waży do tego dodaj prędkość modelu
Model traci zasięg i uderza w lądujący model szybowca lub akrobata za skromne 2-4 tyś eur
oczywiście winien jest pilot styropianowego modelu a pilot modelu droższego będzie się domagał odszkodowania i z czego ten młody chłopak zapłaci?
inny przykład
model uderza w przednią szybę zaparkowanego samochodu itd
przykładów może być wiele,nie ma co się denerwować :).Modelarze latający na tym lotnisku dbają o te miejsce startowe ale i wymagają pewnych zasad
chcesz tam latać to przyjmij ich zasady a jak nie chcesz to przecież łąk w pobliżu jest masę
a czy wydasz te 70zł na rok na ubezpieczenie to już Twoja decyzja
Na każdym lotnisku aeroklubowym gdzie latają zrzeszeni modelarze panują pewne zasady i trzeba je przyjąć lub iść na łąkę
pozdrawiam
Piotrek
Strona F1E
http://modelpiotrekf1e.pl.tl
Zapraszam
Piotr Szymański
 
Posty: 66
Dołączenie: Piątek, 29 Grudzień 2006, 21:03
Miejscowość: Racibórz-AGL

Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Czwartek, 22 Sierpień 2013, 07:19

Sam sobie idź na łąkę :) .

Szanowny kolego Piotrze, to nie my się mamy dopasować do wyssanych z palca niezgodnych z prawem regulaminów stowarzyszenia, które (nie wiadomo jakim cudem) przypisuje sobie prawo własności do naszego lotniska aeroklubowego, a wręcz przeciwnie to opisywane tu stowarzyszenie ma obowiązek przestrzegać prawa obowiązującego w tym kraju. Następnym razem w takim przypadku jaki opisałem powyżej, to my na "Pana" prezesa (i jemu podobnych) wezwiemy Policję i podejmiemy przeciwko niemu wszelkie dostępne kroki prawne, żeby już nigdy na terenie naszego lotniska nikogo nie nękał i od nikogo nic nie wyłudzał.

pozdrawiam
Rysiek



Zamiast dalszej dyskusji zacytuję w całości otrzymaną właśnie odpowiedź AP na moje pismo z zapytaniem w przedmiotowej sprawie:



Odpowiedź na Pana maila była możliwa dopiero teraz, gdyż czekałam na opinię działu prawnego AP.

Mam nadzieję, iż udało nam się rozwiać Pana wątpliwości.


Postawione pytanie dotyczyło kwestii, czy modele latające podlegają obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Na gruncie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130. poz. 1112 ze zm.) obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej podlegają osoby eksploatujące statki powietrzne (art. 209 ust. 1 prawa lotniczego).

Definicja statku powietrznego znajduje się w art. 2 pkt. 1) Prawa lotniczego i zgodnie z nią, statkiem powietrznym jest „urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża”. Zgodnie z tą definicją, statkiem powietrznym jest również model latający – nie ma tu znaczenia rodzaj takiego modelu, jego wielkość i parametry techniczne, a co za tym idzie z zasady osoba eksploatująca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej.

Jednak ustawodawca w uwzględnieniu do istotnych różnic pomiędzy różnymi rodzajami statków powietrznych wprowadził przepisami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia stosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z dnia 10 kwietnia 2013 roku, poz. 440) szereg odstępstw dotyczących poszczególnych rodzajów statków powietrznych, m.in. modeli latających. W odniesieniu do modeli, wyłączone zostały m.in. przepisy zawarte w art. 31, art. 32, rozdziału 2 w dziale III (tj. dotyczące rejestru statków powietrznych), art. 45, art. 46, art. 48, art. 49, art. 52, art. 53 i art. 53c (tj. dotyczące zdatności do lotu) a także art. 160 ust. pkt. 6 (tj. certyfikacja działalności).

Ponadto rozporządzenie szczegółowo reguluje kwestie obowiązku ubezpieczania eksploatowania modeli latających od odpowiedzialności cywilnej - przepisy te zawarte są w Załączniku nr 7 do rozporządzenia. Przepisy te rozróżniają modele latające ze względu na ich wagę, wprowadzając dwie kategorie: o masie nieprzekraczającej 5 kg oraz o masie od 5 kg do 20 kg. W stosunku do modeli o wadze od 5 kg do 20 kg został nałożony obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, przy czym minimalna suma gwarancyjna wynosi 3.000 SDR. SDR jest międzynarodową jednostką wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Na dzień sporządzenia niniejszej opinii (20 sierpnia 2013 r.) jest to przykładowo 4,8447 PLN. Należy zauważyć, że równowartość SDR oblicza się według kursu średniego na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia.

Jeżeli chodzi o modele latające o masie nieprzekraczającej 5 kg, Załącznik nr 7 do rozporządzenia nie odnosi się do nich wprost w stosunku do ubezpieczenia, jednak analizując przepisy całego rozporządzenia wynika, że ich eksploatacja jest zwolniona od obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Na podstawie powyższego należy podkreślić, że wobec braku nałożenia przez ustawodawcę obowiązku ubezpieczania, osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych na lotnisku nie ma podstaw do żądania od użytkownika modelu latającego nieprzekraczającego wagi
5 kg okazywania ubezpieczenia OC, a tym bardziej żądania zapłaty ubezpieczenia do jego rąk.


W przypadku dalszych wątpliwości służę pomocą

Pozdrawiam serdecznie,

Ewa Czerwińska
Specjalista ds. finansowo-księgowych

Aeroklub Polski
ul. 17 Stycznia 39
00-906 Warszawa
tel: +48 22 556 73 54
506 977 500
Ostatnio edytowano Sobota, 24 Sierpień 2013, 19:12 przez Ryszard, łącznie edytowano 1 raz
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Obowiązkowe OC dla modeli o Q<5 kg ?

Postprzez Ryszard » Sobota, 24 Sierpień 2013, 18:58

Podaję link do strony gdzie żąda się niezgodnego z prawem "obowiązkowego OC" od wszystkich modelarzy na lotnisku naszego aeroklubu:

http://www.modelarze.rybnik.pl/ramka8.htm

Drugie od góry jest zdanie: "Przypominamy, że osobom, które nie posiadają ubezpieczenia obowiązuje zakaz wykonywania lotów na naszym lotnisku." - "Pan" prezes poza Aeroklubowego stowarzyszenia, zakazuje nam wszystkim lotów: "na jego lotnisku" AROW w Gotartowicach - świetny dowcip :) .

Strona nadal istnieje, a opisany wyżej "Pan" prezes powołując się na nią wyłudza niezgodne z prawem "przymusowe" opłaty.

Napisałem o powyższym do dyrektora właściwego Aeroklubu regionalnego, oraz do władz AP. Do "Pana" prezesa też o tym napisałem (bo on też powinien wypowiedzieć się w sprawie, która jego dotyczy).
Ostatnio edytowano Poniedziałek, 26 Sierpień 2013, 19:49 przez Ryszard, łącznie edytowano 9 razy
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk

Re: Obowiązkowe OC dla modeli o Q<1 kg ?

Postprzez Ryszard » Poniedziałek, 26 Sierpień 2013, 14:51

Następna odpowiedź AP w przedmiotowej sprawie (pismo to przesłałem do dyrektora AROW):


Szanowny Panie,

Pozwoliłem sobie odpisać Panu na maila, ponieważ to ja przygotowałem opinię, którą Pani Ewa Czerwińska przesłała do Pana.

Odnosząc się do samego problemu, proszę w pierwszej kolejności powołać się na przedmiotową opinię w rozmowie z Aeroklubem ROW, ponieważ żądanie takich opłat jest nieuzasadnione. Za podstawę prawną nie mogą zostać uznane ogólne warunki ubezpieczenia. Jednak rola Biura Zarządu AP (jak i samego Zarządu AP) nie pozwala na skuteczne egzekwowanie od aeroklubów regionalnych stosowania Statutu AP, a to właśnie on pozwala członkom AP na równy dostęp do infrastruktury lotniskowej. Pierwszym krokiem powinny być rozmowy z Zarządem Aeroklubu ROW a jeżeli takie nie przyniosą skutku, Statut AP przyznaje odpowiednim władzom aeroklubów regionalnych kompetencje w zakresie "dyscyplinowania Zarządu". Niestety, jak wyżej wspomniałem, Zarząd AP nie jest władny do ingerowania w odrębną działalność aeroklubów regionalnych.

pozdrawiam

Mikołaj Doskocz
Specjalista ds. Prawnych
Aeroklub Polski

m.doskocz@aeroklubpolski.pl
tel.: 22 55 67 382
Rysiek
Ryszard
 
Posty: 34
Dołączenie: Sobota, 5 Wrzesień 2009, 09:32
Miejscowość: Śląsk


Powróć do Hyde Park - i wszystko jasne

cron