Sam sobie idź na łąkę
.
Szanowny kolego Piotrze, to nie my się mamy dopasować do wyssanych z palca niezgodnych z prawem regulaminów stowarzyszenia, które (nie wiadomo jakim cudem) przypisuje sobie prawo własności do naszego lotniska aeroklubowego, a wręcz przeciwnie to opisywane tu stowarzyszenie ma obowiązek przestrzegać prawa obowiązującego w tym kraju. Następnym razem w takim przypadku jaki opisałem powyżej, to my na "Pana" prezesa (i jemu podobnych) wezwiemy Policję i podejmiemy przeciwko niemu wszelkie dostępne kroki prawne, żeby już nigdy na terenie naszego lotniska nikogo nie nękał i od nikogo nic nie wyłudzał.pozdrawiam
Rysiek
Zamiast dalszej dyskusji zacytuję w całości otrzymaną właśnie odpowiedź AP na moje pismo z zapytaniem w przedmiotowej sprawie: Odpowiedź na Pana maila była możliwa dopiero teraz, gdyż czekałam na opinię działu prawnego AP.
Mam nadzieję, iż udało nam się rozwiać Pana wątpliwości.
Postawione pytanie dotyczyło kwestii, czy modele latające podlegają obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Na gruncie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130. poz. 1112 ze zm.) obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej podlegają osoby eksploatujące statki powietrzne (art. 209 ust. 1 prawa lotniczego).
Definicja statku powietrznego znajduje się w art. 2 pkt. 1) Prawa lotniczego i zgodnie z nią, statkiem powietrznym jest „urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża”. Zgodnie z tą definicją, statkiem powietrznym jest również model latający – nie ma tu znaczenia rodzaj takiego modelu, jego wielkość i parametry techniczne, a co za tym idzie z zasady osoba eksploatująca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej.
Jednak ustawodawca w uwzględnieniu do istotnych różnic pomiędzy różnymi rodzajami statków powietrznych wprowadził przepisami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wyłączenia stosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z dnia 10 kwietnia 2013 roku, poz. 440) szereg odstępstw dotyczących poszczególnych rodzajów statków powietrznych, m.in. modeli latających. W odniesieniu do modeli, wyłączone zostały m.in. przepisy zawarte w art. 31, art. 32, rozdziału 2 w dziale III (tj. dotyczące rejestru statków powietrznych), art. 45, art. 46, art. 48, art. 49, art. 52, art. 53 i art. 53c (tj. dotyczące zdatności do lotu) a także art. 160 ust. pkt. 6 (tj. certyfikacja działalności).
Ponadto rozporządzenie szczegółowo reguluje kwestie obowiązku ubezpieczania eksploatowania modeli latających od odpowiedzialności cywilnej - przepisy te zawarte są w Załączniku nr 7 do rozporządzenia. Przepisy te rozróżniają modele latające ze względu na ich wagę, wprowadzając dwie kategorie: o masie nieprzekraczającej 5 kg oraz o masie od 5 kg do 20 kg. W stosunku do modeli o wadze od 5 kg do 20 kg został nałożony obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, przy czym minimalna suma gwarancyjna wynosi 3.000 SDR. SDR jest międzynarodową jednostką wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Na dzień sporządzenia niniejszej opinii (20 sierpnia 2013 r.) jest to przykładowo 4,8447 PLN. Należy zauważyć, że równowartość SDR oblicza się według kursu średniego na dzień zawarcia umowy ubezpieczenia.
Jeżeli chodzi o modele latające o masie nieprzekraczającej 5 kg, Załącznik nr 7 do rozporządzenia nie odnosi się do nich wprost w stosunku do ubezpieczenia, jednak analizując przepisy całego rozporządzenia wynika, że ich eksploatacja jest zwolniona od obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Na podstawie powyższego należy podkreślić, że wobec braku nałożenia przez ustawodawcę obowiązku ubezpieczania, osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych na lotnisku nie ma podstaw do żądania od użytkownika modelu latającego nieprzekraczającego wagi
5 kg okazywania ubezpieczenia OC, a tym bardziej żądania zapłaty ubezpieczenia do jego rąk.W przypadku dalszych wątpliwości służę pomocą
Pozdrawiam serdecznie,
Ewa Czerwińska
Specjalista ds. finansowo-księgowych
Aeroklub Polski
ul. 17 Stycznia 39
00-906 Warszawa
tel: +48 22 556 73 54
506 977 500