Witam
Przepraszam Wszystkich, że tak długo nie dawałem znaku życia i swojej działalności, ale oprócz działalności w KM, muszę jeszcze pracować zawodowo a ponieważ pracę mam „wyjazdową”, to po prostu czasami muszę zniknąć. Zapewniam Was jednak, że sporo spraw „popycham „ do przodu i mam nadzieję z pozytywnym skutkiem. Sprawa tych nieszczęsnych świadectw - myślę macie tego świadomość- nie jest taka prosta do odkręcenia. Nie jest to w tej chwili czyjaś dobra czy zła wola, ale nie można było do tej pory znaleźć sposobu na sensowne załatwienie jej. Ugotowano nam tę „strawę”, jak niektórzy z Was się dobrze domyślają , w określonym celu. W międzyczasie, t.j. od mego ostatniego w tej sprawie postu, próbowałem załatwić pozytywnie ten problem na dwa sposoby ale niestety wychodziło na to , że nie będzie to droga najszybsza . We wtorek, wracając z N.Y. wymyśliłem mam nadzieję najszybszy sposób. W środę pojechałem do ULC i przedstawiłem pomysł Panu Inspektorowi, wspólnie zmodyfikowaliśmy sposób działania i po wskazaniu przez niego adresata napisałem pismo, które według niego ma prawie 100% szansę na pozytywne załatwienie i to w krótkim czasie. Muszę tu powiedzieć, iż ULC jest dla nas w tym przychylny, ale sprawę za ich poparciem muszą zalegalizować w wyższych urzędach.
Pozdrawiam i proszę o cierpliwość, naprawdę działamy ostro i dużo, ale spraw z którymi jako nowa KM w AP zderzamy się jest mnóstwo, a otoczenie w którym działamy nie jest nam przyjazne i pomocne.
Pismo do ULC
Pan
Krzysztof KAPIS
Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Aeroklub Polski wnioskuje o dokonanie zmiany przepisu 2.1.3 załącznika nr.3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5.09.2003r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.
Dziennik ustaw nr.165 poz.1603 ze zmianami, w obecnym brzmieniu:
„Świadectwo wymienione w art.95 ust.2 pkt.5 ustawy jest wymagane w odniesieniu do modeli latających o masie dopuszczalnej do lotu przekraczającej 5 kg z napędem innym niż napęd gumowy, sterowany sygnałami radiowymi.”
Na przepis w brzmieniu:
„Świadectwo wymienione w art.95 ust.2 pkt.5 ustawy jest wymagane w odniesieniu do modeli latających o masie dopuszczalnej do lotu przekraczającej 25kg.(bez paliwa), z napędem innym niż napęd gumowy, sterowany sygnałami radiowymi.”
UZASADNIENIE
Przepis ten w obecnym brzmieniu jest ewenementem w skali światowej. Został wprowadzony bez głębszego i merytorycznego przemyślenia, bez uwzględnienia konsekwencji i skutków jego wprowadzenia.
Przepis ten w obecnym brzmieniu, uniemożliwia polskim modelarzom lotniczym kontynuowanie swojego uprawianego od lat hobby, jak również uniemożliwia rozegranie większości imprez sportowych w naszym kraju. Paradoksem jest tutaj to iż dotyczy to najciekawszych, najbardziej widowiskowych i najbardziej popularyzujących modelarstwo i lotnictwo imprez, które od kilkudziesięciu lat są bezpiecznie rozgrywane w naszym kraju. Zasadniczy problem, jaki powoduje ten przepis w obecnej formie, jest taki, że u progu sezonu w naszym kraju nie ma- na chwilę obecną- możliwości wypełnienia wymagań związanych z jego wymogami. Do chwili obecnej nie ma w kraju egzaminatorów Państwowej Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, którzy mogliby przyjąć egzaminy (teoretyczne i praktyczne) od modelarzy. Nie ma banku pytań, który musiałby istnieć w wypadku gdyby egzaminy takie miałyby być przeprowadzane. Nie ma nawet odpowiednich druków dokumentów do ich zaewidencjonowania. Przepis ten w obecnej formie zamyka drogę do modelarstwa lotniczego całej młodzieży, która nie ukończyła 16-go roku życia, co wydaje się być co najmniej niepoważnym biorąc pod uwagę fakt, że przepisy tej samej ustawy dopuszczają młodzież po ukończeniu 15-go roku życia do samodzielnego pilotowania tak poważnych statków powietrznych jak : lotnie, paralotnie oraz MOTOLOTNIE. Gdyby przepis ten miał pozostać w obecnej formie, cały sezon modelarski 2006roku w naszym kraju będzie stracony i martwy. Należy tu podkreślić, iż Polska jest jedynym krajem na świecie, w którym takie uregulowanie prawne istnieje. Gdyby zapis taki miał pozostać, to nawet w przyszłości (zakładając że polscy modelarze uzyskają wymagane nim świadectwa kwalifikacji), w Polsce nie będziemy mogli rozegrać ani jednej imprezy międzynarodowej, gdyż żaden modelarz na świecie nie posiada ekwiwalentnego uprawnienia- „LICENCJI do pilotowania modeli”.
Jednocześnie należy tu powiedzieć, że obecnie w Polsce tak jak w wielu krajach na świecie, aby uczestniczyć we współzawodnictwie sportowym w modelarstwie lotniczym, funkcjonuje od lat sprawdzony i działający system nadawania Licencji Sportowych.
System, u podstaw którego leży szkolenie adeptów modelarstwa lotniczego. System ten funkcjonuje w ramach statutowych działań Aeroklubu Polskiego, na bazie doświadczonej kadry instruktorskiej.
Przewodniczący Komisji Modelarskiej Sekretarz Generalny
Aeroklubu Polskiego Aeroklubu Polskiego
Marek Szufa Miroslaw Izydorczak