Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Michal Skarwecki » Środa, 10 Grudzień 2008, 18:48

Może w zawodach "o pietruchę" będzie się można holować z wyciągarki; bo na Mistrzostwach Polski ponoć już nie :twisted: . Ciekawe ilu będzie zawodników na MP?

Edycja administracyjna: Wydzieliłem temat wyciągarek i zmian przepisów z wątku "Mistrzostwa Europy 2009 - Włocławek" - obie sprawy zasługują na odzielny wątek. TO
Michal Skarwecki
 
Posty: 18
Dołączenie: Niedziela, 6 Maj 2007, 08:28
Miejscowość: Skoczów

Re: Mistrzostwa Europy 2009 - Włocławek

Postprzez Wojciech Frąk » Środa, 10 Grudzień 2008, 21:10

Witam
Mamy spór między trenerem Kadry i trenerem kategori F3 a Komisją Modelarską. Komisja stoi na stanowisku że udzieliła zgody na używanie wyciągarek tylko na Pucharach i innych zawodach niższej rangi. Do sezonu jeszcze trochę czasu zobaczymy jak to się skończy.
Wojtek
Wojciech Frąk
 
Posty: 158
Dołączenie: Poniedziałek, 13 Marzec 2006, 20:42
Miejscowość: Lublin

Re: Mistrzostwa Europy 2009 - Włocławek

Postprzez Miron » Niedziela, 21 Grudzień 2008, 23:32

no świetnie bo wprowadzenie takiego zakazu spowoduje spadek liczby zawodników o 3/4 (np. mnie) Wzięcie 2 dodatkowych osób na zawody to spory, niepotrzebny koszt...
Miron
 
Posty: 10
Dołączenie: Wtorek, 19 Sierpień 2008, 08:45

Re: Mistrzostwa Europy 2009 - Włocławek

Postprzez Wojciech Frąk » Wtorek, 23 Grudzień 2008, 00:01

Czy nasze środowisko wreszcie doczeka się komentarza i odpowiedzi na pytania zadawane na tym forum? Czy potrzebne są aż wnioski do KM? Czy nadal należy prosić o podstawowe informacje u szefów naszej kategorii. Kiedy doczekamy się informacji na temat zmian przepisów? Z tego co wiem tłumaczenie i upublicznianie tych wiadomości należy do asystentów trenera. Jeżeli nikt nie ma na to czasu to można napisać na MLIK -" Każdy sam dba o swoje interesy" i bedzie OK. Ale na Boga niech wreszcie zacznie mówić. A co do wyciągarek - to wprost żądam aby KM i trener F3 przedstawili wspólny komunikat gdzie i kiedy można ich używać. Podobno jest to w dokumentach !!
Zaczyna sie nowy sezon i Walne AP w marcu czyli nowe wybory KM a zanim nowa zacznie działać i podejmować decyzje...to może czekać nas pełen niespodzianek sezon. Jeżeli ta sprawa nie zostanie uregulowana to na MP nasi startują z holu ręcznego - po co im dyskfalifikacja.
Wojtek
Wojciech Frąk
 
Posty: 158
Dołączenie: Poniedziałek, 13 Marzec 2006, 20:42
Miejscowość: Lublin

Re: Mistrzostwa Europy 2009 - Włocławek

Postprzez chomiq » Wtorek, 23 Grudzień 2008, 10:55

Pytanie skłoniło mnie do ponownego przeszukania strony FAI i oto jest: ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4_f3_soaring_09.pdf
Kiedy przepisy wchodzą w życie: "Effective 1st January 2009", więc chyba już.

5.6.10.5 Najbardziej drastyczna zmiana dotyczy punktów za lądowanie w przedziale od 0 m do 2 m.
odległość: punkty:
0.2 100
0.4 99
0.6 98
0.8 97
1.0 96
1.2 95
1.4 94
1.6 93
1.8 92
2.0 91
3 90
4 85
5 80
6 75
7 70
8 65
9 60
10 55
11 50
12 45
13 40
14 35
15 30
ponad15 0

5.6.4. f) Zawodnikowi przysługuje prawo do nowego czasu startowego, jeśli jego hol został zablokowany przez inny(nie własny) hol, który nie został usunięty.

5.6.8.3 b) Hol ma być usunięty z pola startów niezwłocznie po starcie. Jeśli hol się zerwie, to jego część przypięta do ziemi musi być usunięta.
I tu ciekawostka: specjalny sędzia (launch line-manager) może w razie potrzeby poprosić pomocników o usunięcie ich holi po starcie zawodnika. Jeśli odmówią, to może zostać nałożona kara 100pkt. Przypuszczam, że chodzi o to, aby po zerwaniu holu, pomocnicy usunęli pozostającą przy nich część pierwszego holu, zawodnik mógł wykonać powtórkę, a następnie pomocnicy mają pozbierać wszystkie swoje hole i części holu. To tylko moja interpretacja ... czekamy na jakiegoś prawnika ;)

Reszta zmian dotyczy głównie organizatorów(kwarców, układanie matrycy, powtórek i zmiany kanałów), sędziów (podczas lądowania mają stać na zawietrznej 15 m od punktu).

Zachęcam do czytania przepisów i zastanowienia się nad nimi, po co taki wpis istnieje.

Przypuszczam, że jakiś delegat z AP był podczas zatwierdzania zmian w przepisach i ustalania harmonogramu ME F3J. Szkoda, że się nie podzielił wiadomościami. Jeszcze ciekawsze, że zazębiają się terminy dwu imprez MŚ F3B i ME F3J.

Nie mam pojęcia, kto odpowiada za organizację ME we Włocławku. Mistrzostwa Polski chcą to zapewne ma być próba generalna dla organizatora.

Pozdrawiam
może was to bawi, ja chowam się ze wstydu :oops: ... kodeks wizja
Awatar użytkownika
chomiq
 
Posty: 77
Dołączenie: Wtorek, 7 Luty 2006, 22:11
Miejscowość: BB

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Tomek Osinski » Wtorek, 23 Grudzień 2008, 14:44

Witam,
chomiq napisał:Nie mam pojęcia, kto odpowiada za organizację ME we Włocławku. Mistrzostwa Polski chcą to zapewne ma być próba generalna dla organizatora.

Dlatego pewnie temat "wyciągarki na MP" trzeba odłożyć na 2010 rok.
W 2009 warto organizatorom zaprezentować jak ręczne holowanie będzie wyglądać na Mistrzostwach Europy... Sędziowie chcieliby na pewno wiedzieć, jak wyglądają bloczki, szpilki/śledzie, jak wygląda "palowanie" holu itp, jak wygląda naciąganie holu tuż przed startem przez pomocnika wypuszczającego model.
Hmmm, nie ma co gadać, tylko powinniśmy w przyszłym roku polecieć zgodnie z Fai'owskimi przepisami - holowanie ręczne. Należy sie organizatorom taka prezentacja z naszej strony. ( może mi się uda wystartować w przyszłym roku - odpukać, tfu... co by nie zapeszyć :) )

Jeśli chodzi o wyciągarki na MP w przyszłości i jakąś rzekomą niechęć Komisji M. do tego "zezwolenia". Nie sądzę żeby był to problem. Jestem pewien że KM przychyli się do propozycji-sugesti-opini naszego środowiska, jakąkolwiek ta propozycja będzie, o ile tylko wyrażona przez ciało, z którym Komisja Modelarska chce i powinna się liczyć - przez Podkomisję Szybowcową.

PrzedŚwiątecznie Pozdrawiam,
Tomek

PS
Krzychu, dzięki za "kontrolowanie pulsu" i tłumaczenie przepisów. :*
Kapitalne te punkty za lądowanie, nareszcie coś logicznego w jotkach, odmiennego(nie na siłę-jak ręczne holowanie) od F3B konkurencji A.
A wchodzi przepis o pomiarze wysokości ogona modelu nad ziemią po przyziemieniu? bo nie mogę tego znaleźć... być może Arek Morawski mnie wkręcał :evil: , a...
Taki przepis z pewnością wymusiłby na nas dążenie do wirtuozerskiej finezji manewru lądowania - do piękna, elegancji i miekkości powrotu na ziemię... i o to chodzi. :)
Czasy niechlubnego procederu polowań na przemiłe i Bogu ducha winne zwierzątka - na krety - odeszłyby w niepamięć.
Jeszcze tylko dopuszczenie wyciągarek z holem 150m, czas startowy 10:30 przy czasie lotu 10min (30s na ucywilizowanie startu) i będzie super.
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 393
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Wojciech Frąk » Czwartek, 25 Grudzień 2008, 01:27

"Jeśli chodzi o wyciągarki na MP w przyszłości i jakąś rzekomą niechęć Komisji M. do tego "zezwolenia". Nie sądzę żeby był to problem. Jestem pewien że KM przychyli się do propozycji-sugesti-opini naszego środowiska, jakąkolwiek ta propozycja będzie, o ile tylko wyrażona przez ciało, z którym Komisja Modelarska chce i powinna się liczyć - przez Podkomisję Szybowcową."

Rzekoma czy nie rzekoma liczy się to co jest zapisane w dokumentach. Chyba jako jedyny nie byłem za wprowadzeniem wyciągarek. Wiem że wyciągarki mogą ułatwić i obniżyć koszty startów w zawodach ale? I tu poważne ?ale?- jest to obniżenie kosztów dla bogatych-tych których stać na taki sprzęt. Młodych nie stać na to udogodnienie. A jeszcze to, że raz ustawione wyciągarki na zawodach uniemożliwiają poprawne zastosowanie matrycy. Aby matryca działała poprawnie dla każdego zawodnika z wyciągarką należało by założyć osobne stanowisko ? np. 15 z wyciągarką - 15 stanowisk + kilka innych dla tych z holem ręcznym. W Czy organizatorzy PP zapewnią taki standard? Jeżeli nie to czy jeżeli pojawi się protest kogoś o: niepoprawne stosowanie matryc czy faworyzowanie kolegów z wyciągarkami, to wtedy Sędzia Prowadzący zawodów powinien oddalić czy przychylić się do tego protestu? Nie mówię już o tym że tych z holem ręcznym można przecież dowolnie poprzestawiać gdy ?wyciagarkowcy? przez cały czas siedzą spokojnie w tym samym miejscu. A gdyby oni także mieli taki sam czas przygotowawczy na zmianę stanowiska jak zawodnicy z holem ręcznym? Może gdybym sam tego nie doświadczył to teraz nie podnosiłbym tego problemu. Jeżeli mylę się lub nie mam racji to proszę o korektę. I nie robię tego tylko po to aby szukać dziury w całym ale po to aby wszyscy uczestnicy zawodów byli równorzędnie traktowani zgodnie z nadrzędnymi przepisami FAI.
Ostatnio edytowano Niedziela, 28 Grudzień 2008, 18:50 przez Wojciech Frąk, łącznie edytowano 1 raz
Wojtek
Wojciech Frąk
 
Posty: 158
Dołączenie: Poniedziałek, 13 Marzec 2006, 20:42
Miejscowość: Lublin

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez kubit » Niedziela, 28 Grudzień 2008, 17:55

Drodzy Koledzy

Temat wyciagarek rzeczywiście jest aktualnie dyskutowany w ramach Komisji Modelarskiej. Do Komisji Modelarskiej wpłynął wniosek dr inż. Mieczysława Slowika , asystenta trenera kadry narodowej dla klasy F3J, aby w sezonie 2009 na wszystkich zawodach w Polsce ( oczywiscie z wyjatkiem Mistrzostw Europy) wyciagarki można było stosować. Sadzę, ze będzie on wkrótce głosowany. Są istotne argumeny aby taki wniosek przyjąć, są też argumenty przeciw. Ja zagłosuję za zezwoleniem stosowania wyciągarek bo wydaje mi się, że bardzo ważna jest dla tej klasy frekwencja na zawodach. Kadra będzie miała wystarczajaco dużo czasu aby na obozie przygotowawczym i przed samymi Mistrzostwami Europy przetrenować holowanie ręczne. Ale inni członkowie Komisji mogą mieć inne zdanie i mogą wniosku nie przyjąć.
Czytałem też krytyczne uwagi, że dość długo nie była ogłoszona kadra 2009. Nie można było tego zrobić wczesniej bez zatwierdzenia przez Zarząd AP. Kadra wynika bezpośrednio z list rankingowych a te jak sądzę były znane zainteresowanym dużo wcześniej. Ale bardzo mnie te uwagi cieszą bo ich konsekwencją będzie na pewno świetne przygotowanie naszych zawodników do Mistrzostw Europy.
Pozdrawiam wszystkich znakomitych pilotów w klasach F3 i życzę super sezonu 2009 ( o zdrowiu i pomyślności nie wspominając)

Stanisław Kubit
Stanisław Kubit
kubit
 
Posty: 237
Dołączenie: Środa, 8 Luty 2006, 23:23
Miejscowość: gliwice

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Tomek Osinski » Poniedziałek, 29 Grudzień 2008, 23:11

kubit napisał:Ja zagłosuję za zezwoleniem stosowania wyciągarek bo wydaje mi się, że bardzo ważna jest dla tej klasy frekwencja na zawodach. .... Ale inni członkowie Komisji mogą mieć inne zdanie i mogą wniosku nie przyjąć.

Niezmiennie miło zauważyć, że sam Trener Kadry Narodowej pochyla się z uwagą, w dodatku ze zrozumieniem, nad problemami zawodników.
Ale do rzeczy...
Mam głęboką nadzieję, że pozostali członkowie Komisji Modelarskiej nie zajma arbitralnego stanowiska wobec woli modelarzy F3J wyrażonej we wniosku dr.inż. Mieczysława Słowika.
Byłoby to stanowisko sprzeczne z treścią, o tej Strategia i główne kierunki działań Komisji Modelarskiej AP uchwały KM w miejscach, gdzie jest mowa o sposobie podejmowania decyzj oraz o zadaniach i kompetencji Podkomisji Modelarskich.

Co innego prezentacja oryginalnego sposobu holowania i sprzętu holowniczego przed Mistrzostwami Europy, a co innego wprowadzanie na lata niezyciowego w polskich warunkach zapisu FAI.

W swoim i kolegów imieniu pozdrawiam znakomitego Trenera Kadry Narodowej :)
Tomek Osiński
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 393
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Wojciech Frąk » Wtorek, 30 Grudzień 2008, 22:43

Pewnie powiecie że znowu się czepiam ale nie mogę przejść nad ?.
Wzbiera we mnie chichot gdy słyszę, że wyciągarki spopularyzują tą klasę. Raczej utrzymają obecne status quo. Dlaczego? Mam kilku poważnych kolegów w moim środowisku, którzy powiedzieli, że nie stać ich na ?zabawę w F3J?. Wyciągarki są drogim sprzętem dostępnym dla zaawansowanego zawodnika. Jeżeli mówimy o popularyzacji to ja mam na myśli wciągnięcie nowych ( młodych ) zawodników do tej klasy. A jak się czuje młody przyjeżdżający pierwszy raz na zawody np. PP? Modele ok. ? jeszcze nie mój poziom, ale wszyscy mają 2 wyciągarki ? kiedy będzie mnie na to stać? A jeszcze jak organizator zawodów kilka razy poprzerzuca młodego z holem ręcznym z pierwszego na ostatnie stanowisko i powrotem?. To jak ja mam małolatowi wytłumaczyć, że to tylko przypadek a ci odpoczywający panowie z wyciągarkami nie są na pikniku? Czy to jest popularyzacja klasy? Panowie miejcie odwagę wprost powiedzieć (nazwać rzec po imieniu), nie mam pomocników więc muszę radzić sobie inaczej.
Nie jestem przeciwny wyciągarkom ale stwórzmy regulamin tak by holujący ręcznie był traktowany równorzędnie, gdyż nowi mogą z początku tylko tak startować.
Popularyzacja raczej powinna polegać na pozyskiwaniu zawodników z klas F3J/M, F3K, nieformalnej F3Mini-może przez sformalizowanie jej jako klasa narodowa i innych małych form szybowców. Zaszczepienie im bakcyla rywalizacji. Każdy z nas zaczynał od małych form aby ewolucyjnie dążyć do jak największego rozmiaru swoich modeli a F3B i J są oprócz gigantów największymi modelami szybowców. Dla mnie klasy te są najwyższą szkołą jazdy a narybek należy szkolić na tanim sprzęcie.
p.s. zdziwiony jestem brakiem reakcji naszego środowiska na tą dyskusję (tylko kilka silniejszych głosów- np. trener F3 milczy). Czyżby już wszystko było wiadome i nie było jakiś rzeczy do poprawki?

pozdrowienia wojtek
Wojtek
Wojciech Frąk
 
Posty: 158
Dołączenie: Poniedziałek, 13 Marzec 2006, 20:42
Miejscowość: Lublin

Re: Wyciągarki na MP F3J 2009, zmiany przepisów itd

Postprzez Boniecki Jerzy » Środa, 31 Grudzień 2008, 21:49

Na stronach FAI jest tekst jednolity przepisów F3 obowiązujacy od jutra.
ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4 ... ing_09.pdf
Boniecki Jerzy
 
Posty: 264
Dołączenie: Wtorek, 7 Luty 2006, 11:59
Miejscowość: Aeroklub Nadwiślański


Powróć do F3B, F3J, F3F, F3K, F3Q - szybowce zdalnie sterowane