F3J i wyciągarki

Wyciągarki w jotkach równorzędnie z "żywą siłą holującą". Po przeczytaniu tego wątku, po rozważeniu za i przeciw, proszę kolegów szybowników o oddanie głosu. Aby wziąć udział w ankiecie musisz być zarejestrowanym użytkownikiem forum.

1. I na Mistrzostwach i Pucharach Polski.
20
65%
2. Tylko na Pucharach Polski.
8
26%
3. Wyciągarki w jotakch to nieporozumienie.
2
6%
4. Co to są jotki? :|
1
3%
 
Liczba głosów : 31

Postprzez Mieczysław Słowik » Środa, 15 Luty 2006, 18:14

Niestety Tomku, przeceniłeś moje możliwości, jeśli chodzi o prowadzenie korespondencji ze wszystkimi zawodnikami startującymi w konkurencji F3J. Po dokładniejszym przemyśleniu przyznaję Tobie jednak rację, że nie ma sensu marnować kolejnego roku na przeprowadzanie ankiet. Wydaje mi się, że to forum staje się coraz bardziej popularne wśród modelarzy, o czym naljepiej świadczy liczba odwiedzających poszczególne strony oraz coraz większa liczba zarejestrowanych użytkowników. W związku z tym chyba jednak wszystko trzeba będzie rozstrzygnąć na tym forum i następnie złożyć stosowny wniosek do Komisji Modelarskiej. Przed chwilą wysłałem wiadomości e-mail z prośbą o przyłączenie się do dyskusji kolegom startującym w F3J, których adresami dysponuję. Mam prośbę, aby w miarę możliwości tą samą drogą powiadomić innych zainteresowanych.
I jeszcze odpowiedź na opinię drugiego Tomka (Moderatora). Absolutnie nie zgadzam się na równoczesne starty z wyciągarek oddalonych od siebie o 5 m. Dlaczego? Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Rozbicie modeli byłoby tu najniższą z możliwych strat. Trzeba pamiętać, że przy zderzeniu modeli holowanych najczęściej odcięta jest końcówka skrzydła, statecznik, przez co model może stać się niesterowny. A od tego już tylko krok do poważnego (nawet tragicznego!) wypadku. Trzeba jednak wykazać się odrobiną wyobraźni. Czy przy rozstawieniu startów o 15 m nie dochodzi do kolizji? Oczywiście dochodzi, ale prawdopodobieństwo zderzenia modeli znacznie zwiększa się ze zmniejszeniem odległości pomiędzy punktami startowymi. Najbezpieczniej byłoby rozstawić stanowiska startowe co 50 m, tylko wtedy korytarz startowy miałby długość ponad 0,5 km!. Dlatego regulaminowa odległość 15 m (a dokładnie napisane jest "przynajmniej 15 m") wydaje się być optymalna i stanowi kompromis między wymogami bezpieczeństwa i warunkiem sprawnego przeprowadzenia zawodów. Ale podsumowując. Ponieważ w ubiegłym roku ok. 70-80% zawodników korzystało z wyciągarek (w Poznaniu było ich ustawionych kilkanaście) nie można ich ustawić na 2 czy 3 stanowiskach. To jest absurd. Spodziewam się, że w tym roku procent korzystających z wyciągarek może nawet przekroczyć 90%, więc ten element dyskusji będzie można sobie podarować.
I jeszcze dwa słowa do Krzysia Stasiaka. Zgadzam się, że mogłeś czuć się nieco pokrzywdzony w ubiegłym roku po dopuszczeniu wyciągarek (stąd jak sądzę Twój sceptycyzm). Faktycznie mieliśmy trochę bałaganu organizacyjnego, ale w tej chwili jesteśmy bogatsi o ubiegłoroczne doświadczenia i myślę, że w tym roku uda się uniknąć podobnych błędów. Do mojej poprzedniej propozycji dodałbym jeszcze oddzielenie strefy dla holowników od strefy dla wyciągarek jednym stanowiskiem wolnym, na którym nikt nie będzie startował. Wtedy holownicy będą oddaleni od wyciągarek o minimum 30 m i to już chyba w zupełności wystarczy. I tak na marginesie - nie podoba mi się podział na "wyciągarkowców" i "klasyków". Wszyscy jesteśmy zawodnikami, wzajemnie pomagamy sobie na wszystkich zawodach, więc nie wprowadzajmy sztucznych podziałów. Faktycznie mając tak wspaniałego Ojca nie potrzebujesz wyciągarki. Ale pamiętaj, że niektórzy mogą być w innej sytuacji i dla nich dopuszczenie wyciągarek jest warunkiem ich udziału w zawodach. Jeśli tego nie zrobimy, to jak napisał Tomek Osiński, niedługo na zawodach zjawi się tylko kadra. A chyba nie o to nam chodzi?
Pozdrawiam
Mieczysław Słowik
Mieczysław Słowik
 

Postprzez chomiq » Środa, 15 Luty 2006, 18:30

Mieczysław Słowik napisał:Zgadzam się, że mogłeś czuć się nieco pokrzywdzony w ubiegłym roku po dopuszczeniu wyciągarek (stąd jak sądzę Twój sceptycyzm).

Raczej nieczuję się pokrzywdzony - żaden lecący sprzęt we mnie naszczęscie nietrafił ;)
Sceptyczny tez niejestem - próbujemy właśnie sklecić sobie jakąś wyciągarke :mrgreen: Powiedział bym raczej, że jestem ostrożny.
Myślę, że dzięki tej dyskusji wypracujemy jakiś sposób na wyciągarki w F3J. Zapraszamy wszyskich latających w F3J do zabrania głosu.
może was to bawi, ja chowam się ze wstydu :oops: ... kodeks wizja
Awatar użytkownika
chomiq
 
Posty: 77
Dołączenie: Wtorek, 7 Luty 2006, 22:11
Miejscowość: BB

Postprzez Wojtek_F3J » Środa, 15 Luty 2006, 20:42

Witam

Pomysł z wyciągarkami wydaje mi się jak najbardziej na miejscu... ale jest jedno ALE... . Według mnie powinien powstać regulamin dotyczący "używania wyciągarek na zawodach" by nie doszło do nieprzyjemnego wypadku. Z własnego doświadczenia wiem iż start z wyciągarki nie odwzorowuje tradycyjnego cholowania za pomocą tradycyjnego bloczka. Startując na cholu ręcznym udawało mi się osiągnąć czasy na cholu ok 3 sekund. a na wyciągarce czas ten jest dłuższy o 3 sekundy. Ale wydaje mi się że gdyby nie te wyciągarki to frekfencja na zawodach była by szczrze mówiąc "fatalna".
Po rozmowach z zawodnikami niemieckimi i czeskimi (np. Philip Kolb, Juraj Adamek, MIchal Vagner,Jan Kohut.... itp.) mówili że u nich ilość startujących zawodników na zawodach pozwala na cholowanie tradycyjną metodą.
U nas jeszcze minie troche czasu aż dojdziemy to tego poziomu i takiej liczby zawodników.
Reasumując, powinniśmy promować tą piękną kategorie F3J i zachęcać ludzi by latali w tej klasie.

Pozdrawiam

Wojciech Byrski
Awatar użytkownika
Wojtek_F3J
 
Posty: 32
Dołączenie: Środa, 15 Luty 2006, 19:38
Miejscowość: Bielsko Biała

Postprzez Tomek Osinski » Środa, 1 Marzec 2006, 21:51

Witam,
Coś nam temat przycichł na 2 tygodnie, właściwie po uzgodnieniu koncepcji.
Czyżbyśmy spoglądali po sobie kto napisze wniosek o dopuszczenie wyciągarek na PP i MP i regulamin ich użycia? :lol:

Rozmawiałem z Romkiem CZerwińskim. Jest jeszcze nie zarejestrowany, ale mówi, ze jest za wyciagarkami na MP i na PP. Nie mam kontaktu z Olkiem Laskowskim.

Podobno w ten piątek ma byc zatwierdzona podkomisja od F3. Na jej czele ma stać Stefan Gaudyński.
Wniosek możemy przekazać Panu Stefanowi, jednocześnie opublikować na mliku w dziale "wnioski do komisj modelarskiej"... jakoś to tam zawsze dotrze na komisję przed sezonem.

Najważniejsze jest teraz, kto ten wniosek i regulamin napisze?

Mietek,
Mnie się podoba ta koncepcja z pierwszym albo 2'ma czy 3'ma pierwszymi stanowiskami bez wyciągarek w zależności od liczby osób holujących się klasycznie.
Te pozostałe szczegóły... ja się nie chcę wypowiadać, bo nie latałem ostatnigo roku w jotkach - nie wiem co tam za problemy były z tymi wyciągarkami.
Możeby napisać jakiś punkt że regulamin użycia ma być traktowany w tym roku tylko jako zalecenia i może być modyfikowany z zawodów na zawody, tak aby pod koniec roku można było przyjąć sprawną, optymalnie dostosowaną do warunków wersję ostateczną na następne lata?
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Postprzez Wojtek_F3J » Czwartek, 2 Marzec 2006, 20:30

Według mnie to więcej osób powinno się wypowiedzieć na ten temat.
Temat z każdym dniem staje się ważniejszy dlatego że sezon tuż tuż... :D
Mam nadzieje, że wszystko będzie ok :)



Pozdrawiam
Wojciech Byrski
__________________________
"wipes your worries away"
Awatar użytkownika
Wojtek_F3J
 
Posty: 32
Dołączenie: Środa, 15 Luty 2006, 19:38
Miejscowość: Bielsko Biała

Postprzez Mieczysław Słowik » Piątek, 3 Marzec 2006, 15:54

Tomek Osinski AW napisał:Czyżbyśmy spoglądali po sobie kto napisze wniosek o dopuszczenie wyciągarek na PP i MP i regulamin ich użycia? :lol:
Najważniejsze jest teraz, kto ten wniosek i regulamin napisze?


Koledzy! Przecież wniosek i regulamin zostały już Komisji Modelarskiej przekazane i opublikowane na forum w celu przedyskutowania. Przecież ja się wcale nie uchylam od prowadzenia tego tematu. Jeśli chodzi o wniosek o dopuszczenie wyciągarek pozostaje tylko dopisać na nim "oraz w mistrzostwach Polski F3J" (bo na razie dotyczył tylko zawodów do Pucharu Polski F3J). Regulamin stosowania wyciągarek muszę odrobinę przerobić, uwzględniając sprawy poruszone podczas naszej dyskusji na forum. Postaram się propozycję tekstu regulaminu zamieścić na forum w przyszłym tygodniu.

Pozdrawiam
Mieczysław Słowik
Mieczysław Słowik
 

novum

Postprzez Tomek Osinski » Niedziela, 5 Marzec 2006, 17:52

Mieczysław Słowik napisał:Jeśli chodzi o wniosek o dopuszczenie wyciągarek pozostaje tylko dopisać na nim "oraz w mistrzostwach Polski F3J" (bo na razie dotyczył tylko zawodów do Pucharu Polski F3J). Regulamin stosowania wyciągarek muszę odrobinę przerobić, uwzględniając sprawy poruszone podczas naszej dyskusji na forum. Postaram się propozycję tekstu regulaminu zamieścić na forum w przyszłym tygodniu.

Pozdrawiam
Mieczysław Słowik


Witam Wszystkich,

Mieciu,
Wszystkie trzy twoje wnioski zostały już przyjęte przez KM w pierwotnym brzmieniu - bez poprawek - w piątek, 3 marca.
Możemy już spokojnie wyciągarki stosować na PP, młodzicy mogą latać na motylkach w f3j/m, a odznaki będą przyznawane na podstawie nowych zasad.(patrz: wnioski do KM)

Wybaczcie, że nie napisałem o tym natychmiast, ale wczoraj miałem jeszcze Walne Zgromadzenie AW.
Zdążyłem tylko napisać jakby refleksję na temat pracy KM(jest w dziale "najważniejsze sprawy sekcji"). Wczoraj napisałem jeszcze o naszym Walnym-Kameralnym - w dz. "a. regionalne".

Jeśli więc chodzi wniosek dot. wyciągarek na MP i poprawki do regulaminu ich stosowania, to trzeba napisać to jako uzupełnienie do już przyjętych wniosków.

Koledzy,
To jakieś niesamowite novum, przyznacie. Komisja Modelarska pracuje szybciej od nas. :D

Mietek,
Piszesz w poprzedniej wypowiedzi, że zajmiesz się poprawkami do regulaminu uwzględniającymi tą dyskusję, oraz wniosekiem o stosowanie wyciągarek na MP.
W czym moge Ci pomóc?
Może w uzasadnieniu wniosku na przykład?
Czy bierzesz to wszystko na siebie?

Pozdrawiam,
Tomek
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Re: novum

Postprzez Mieczysław Słowik » Poniedziałek, 6 Marzec 2006, 17:23

Tomek Osinski AW napisał:Mieciu,
Wszystkie trzy twoje wnioski zostały już przyjęte przez KM w pierwotnym brzmieniu - bez poprawek - w piątek, 3 marca.
Możemy już spokojnie wyciągarki stosować na PP, młodzicy mogą latać na motylkach w f3j/m, a odznaki będą przyznawane na podstawie nowych zasad.
Jeśli więc chodzi wniosek dot. wyciągarek na MP i poprawki do regulaminu ich stosowania, to trzeba napisać to jako uzupełnienie do już przyjętych wniosków.


Wczoraj otrzymałem od Jerzego Bonieckiego informację o przyjęciu przez KM moich trzech wniosków. Dostałem również do zrozumienia, że opinia KM na temat dopuszczenia wyciągarek na MP jest raczej negatywna, ponieważ powinny one być rozgrywane zgodnie z regulaminem obowiązującym na MŚ. Osobiście nie do końca zgadzam się z tą opinią, ponieważ zawodów do PP też nie będziemy organizować całkowicie zgodnie z regulaminem PŚ. Jest jednak inny powód, dla którego proponuję jeszcze chwilę wstrzymać się z wnioskiem o dop. wyciągarek na MP. Otóż jak wynika z ankiety przeprowadzonej na forum większość głosujących (prawdopodobnie zawodników) jest za wyciągarkami w MP i PP F3J. Ale nie ma jednomyślności środowiska takiej jak w przypadku PP. Dlatego proponuję sprawę odroczyć do pierwszych zawodów PP F3J w Inowrocławniu (22-23.04), gdzie będziemy mogli w gronie startujących zawodników tę sprawę omówić. Jeżeli uzyskamy taką jednomyślność, wówczas po zawodach natychmiast złożymy do KM wniosek (np. poparty podpisami wszystkich zawodników uczestniczących w zawodach). Widząc tempo pracy KM powinno się udać uzyskać akceptację i na MP F3J w Grudządzu startować z wyciągarek. Osobiście uważam, że frekwencja na naszych zawodach, a tym samym popularność konkurencji jest o wiele ważniejsza niż ścisłe przestrzeganie reguł narzuconych przez FAI. Tym bardziej, że zastosowanie wyciągarki nie daje żadnej przewagi w stosunku do holowania ręcznego, a jedynie powoduje zredukowanie kosztów związanych z udziałem pomocników. Poprawiony regulamin stosowania wyciągarek zgodnie z moją deklaracją przygotuję w tym tygodniu i zamieszczę na forum.
Mieczysław Słowik
Mieczysław Słowik
 

Re: novum

Postprzez Tomek Osinski » Poniedziałek, 6 Marzec 2006, 18:59

Mieczysław Słowik napisał: Dostałem również do zrozumienia, że opinia KM na temat dopuszczenia wyciągarek na MP jest raczej negatywna, ponieważ powinny one być rozgrywane zgodnie z regulaminem obowiązującym na MŚ. Osobiście nie do końca zgadzam się z tą opinią, ponieważ zawodów do PP też nie będziemy organizować całkowicie zgodnie z regulaminem PŚ. Jest jednak inny powód, dla którego proponuję jeszcze chwilę wstrzymać się z wnioskiem o dop. wyciągarek na MP. Otóż jak wynika z ankiety przeprowadzonej na forum większość głosujących (prawdopodobnie zawodników) jest za wyciągarkami w MP i PP F3J. Ale nie ma jednomyślności środowiska takiej jak w przypadku PP. Dlatego proponuję sprawę odroczyć do pierwszych zawodów PP F3J w Inowrocławniu (22-23.04), gdzie będziemy mogli w gronie startujących zawodników tę sprawę omówić. Jeżeli uzyskamy taką jednomyślność, wówczas po zawodach natychmiast złożymy do KM wniosek (np. poparty podpisami wszystkich zawodników uczestniczących w zawodach).


Koledzy,
Odniosę się do kilku spraw poruszonych przez Mietka:

1. "Podanie czegoś do zrozumienia" przez jednego członka KM nie może być traktowane jako stanowisko całej KM. Sprawy są rozstrzygane przez głosowanie wszystkich członków KM. Przewodniczący Boniecki wyraził raczej swoją prywatną opninię, która jest mi znana i podobno w konkurencjach rakietowych ma silne uzasadnienie. Według mnie nie ma przełożenia na jotki.

2. Mietek, cieszę się, że zgadzamy się w kwesti wyciągarek na MP jotek. Trzymanie się ściśle przepisów FAI w kontekście warunków w danym kraju może być słuszne dla niektórych klas, dla innych nie. Zależy od specyfkiki kategorii.
Zawodnik posiadający 1 pomocnika i zawodnik posiadający 3 pomocników startują ściśle według przepisów FAI, jednak ten z jednym pomocnikiem nie ma żadnych praktycznie szans. Holowanie wyciągarką nieznacznie tylko różni się od holowania przez ludzi - nie jest drastycznym odejściem od przepisów FAI - a zrównuje szanse, obniża koszty.... Zachęca zawodników do startu. Czyni klasę jakby przyjazną dla zawodnika.

3. Odroczenie ankiety do pierwszego pucharu wydaje się stratą czasu. Pisał o tym Tomek Nita. Prościej jest wziąć listę zawodników z ostatnich Mistrzostw Polski, dodać kilku nieobecnych, a znanych zawodników.... Skontaktować się ze wszystkimi i sprawa załatwiona. Statnowisko i reguły gry ustalimy przed sezonem.
Na tym pucharze w Inowrocławiu przecież też nie będzie wszystkich zawodników

4. Sprawa jednomyślości... Skąd taka koncepcja w ogóle że decyzje powinny zapadać jednomyślnie. Jeśli przyjmiemy taki warunek przyjmowania zmian, to nic nigdy nie uda się nam zmienić. Zawsze znajdzie się jedna osoba, która będzie mieć inne zdanie.
Nawet Sejm Polski przyjmuje uchwały zwykłą większością głosów osób obecnych na obradach, a tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagane jest kworum i 2/3 głosów do przyjęcia uchwały odwołującej prezydenta na przykład.
Uważasz że wyciągarki w jotkach na MP są decyzją porównywalną z decyzją o odwołaniu prezydenta kraju? :D
Zwyczajna większość głosów wystarczy do podejmowania decyzji

Moje wnioski:
1. Ustalmy listę osób które jeszcze się nie wypowiedziały na tym forum. Albo porściej...
Niech każdy zapyta zawodników ze swojego klubu i przedstawi ich głosy z nazwiskami. To chyba nie jest trudny zabieg do przeprowadzenia.

3. Załatwmy sprawę przed sezonem.
Wtedy wystartujemy do nowego sezonu znając reguły gry.

Pozdrawiam
Tomek
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Re: novum

Postprzez Mieczysław Słowik » Wtorek, 7 Marzec 2006, 14:58

Tomek Osinski AW napisał:Niech każdy zapyta zawodników ze swojego klubu i przedstawi ich głosy z nazwiskami. To chyba nie jest trudny zabieg do przeprowadzenia.[/b]


Mogę wypowiedzieć się za Kolegów z Aer. Poznańskiego (sądzę, że w tym roku w zawodach PP i MP F3J wystartuje nas kilkunastu). Wśród nas panuje pełna zgodność co do sensowności dopuszczenia wyciągarek w MP i PP F3J. Nie znam nikogo, kto miałby w tej sprawie odmienne zdanie.
Sądzę, że należałoby jeszcze poznać opinie Kolegów z następujących aeroklubów: Bielsko-Bialskiego, Grudziądzkiego, Kujawskiego, Warszawskiego, Rybnickiego, Lubelskiego, Wrocławskiego, Mieleckiego i Gliwickiego. Mam nadzieję, że wymieniłem wszystkie aerokluby, z których zawodnicy startują w konkurencji F3J.
A przede wszystkim proponuję, aby osoby, które posiadają odmienne zdanie (nie życzą sobie dopuszczenia wyciągarek na MP F3J) przedstawiły na forum swoje argumenty.
Naturalnie wniosek do KM mogę przygotować w każdej chwili, natomiast dobrze, gdyby Tomek już zaczął pracować nad opracowaniem sensownego uzasadnienia wniosku.
Pozdrawiam
Mieczysław Słowik
Mieczysław Słowik
 

Postprzez chomiq » Poniedziałek, 13 Marzec 2006, 19:19

W Bielska-Białej rozmawiałem z p.Trzopkiem,p.Łaciokiem,p.Leszczyńskim. Wszyscy nie mają niec przeciwko wprowadzeniu wyciągarek do Mistrzostw Polski F3J. Pojawiające się argumenty to: mniejsze koszty, możliwość pojechania samemu na zowody, rodzaj holowania nie ma większego znaczenia. Wojtek i ja bierzemy już udział w tej dyskusji. Do innych "jotkarzy" spod Szyndzielni nie dotarłem. Pozdrawiam.
może was to bawi, ja chowam się ze wstydu :oops: ... kodeks wizja
Awatar użytkownika
chomiq
 
Posty: 77
Dołączenie: Wtorek, 7 Luty 2006, 22:11
Miejscowość: BB

Postprzez Tomek Nita » Wtorek, 14 Marzec 2006, 00:56

Witam

Mieciu Warszawa jest jednomyślna wyciągarki na MP w F3J to dobry pomysł. Obawiam się, że na pierwszym PP w Inowrocławiu frekfencja może być marna i co wtedy?

Pozdrawiam
Tomek
Szybowce RC F3B!!!
Awatar użytkownika
Tomek Nita
 
Posty: 16
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 22:46

Postprzez chomiq » Wtorek, 14 Marzec 2006, 01:12

Jak na profesjonalnych zawodach F3B rozwiazana jest sprawa przynoszenia spadochroników od wyciągarek? Jak rozwiązano sprawy bezpieczeństwa i poruszania się w strefie wyciągarek?
Czy w czasie trwania kolejki pomocnik może iść po spoadachronik?
Czy można wykonywać powtórkę z tej samej wyciagarki? Wiadomo, że spece mają kilka wyciągarek, ale czy jest ewentualność stosowania jednej.
Z tego co pamiętam w przepisach jest mowa o koniecznosci zwinięcia holu do 10 metów nad nawrotnicą.
może was to bawi, ja chowam się ze wstydu :oops: ... kodeks wizja
Awatar użytkownika
chomiq
 
Posty: 77
Dołączenie: Wtorek, 7 Luty 2006, 22:11
Miejscowość: BB

Regulamin stosowania wyciągarek

Postprzez Mieczysław Słowik » Piątek, 17 Marzec 2006, 12:53

Cóż, nie zauważyłem jak dotąd na forum żadnego argumentu przeciw dopuszczeniu wyciągarek w MP F3J. Krzysztofowi mogę odpowiedzieć, że obsługa wyciągarek jest wbrew pozorom znacznie bezpieczniejsza niż holowanie ręczne. W przypadku F3J będzie jeszcze bezpieczniej, bo wyciągarki (a tym samym nawrotnice) będą w odległosci ok. 15m, podczas gdy na zawodach F3B wyciągarki ustawia się co 0,5-1,0 m. Zastanawia mnie jedna sprawa. W ankiecie w sprawie wyciągarek na forum wzięło udział 20 osób, podczas gdy przeglądając listę zarejestrowanych użytkowników (a tylko tacy mogą głosować!) znalazłem 14 zawodników, którzy kiedykolwiek mieli coś wspólnego z konkurencją F3J. Powstaje zatem pytanie: czy o dopuszczeniu wyciągarek w F3J ma decydować środowisko zawodników F3J czy całe środowisko modelarskie? Według mnie słuszny jest raczej pierwszy wariant. Ja na przykład nie czuję się kompetentny, żeby wypowiadać się na temat przepisów dotyczących konkurencji, których nie uprawiam, w związku z czym mój głos nie miałby zbyt wielkiej wartości.
Poniżej przedstawiam (niestety z pewnym opóźnieniem, za które przepraszam) moją propozycję regulaminu stosowania wyciągarek na zawodach F3J. Bardzo proszę o wszelkie uwagi dotyczące zaprezentowanego tekstu.
Pozdrawiam
Mieczysław Słowik

"REGULAMIN STOSOWANIA WYCIĄGAREK MECHANICZNYCH
PODCZAS ZAWODÓW ZDALNIE STEROWANYCH MODELI SZYBOWCÓW W KONKURENCJI F3J

Zasady dotyczące zastosowania wyciągarek należy przyjąć na podstawie: DZIAŁ 4C – MODELARSTWO LOTNICZE. PRZEPISY SPORTOWE DLA ZAWODÓW I REKORDÓW MODELI LOTNICZYCH punkt 5.3. Klasa F3B – modele szybowców do lotów termicznych.
Ze względu na specyfikę konkurencji F3J konieczne jest wprowadzenie poprawki. Zdanie w punkcie 5.3.2.2.b) a(2) należy zastąpić zdaniem:
„Urządzenie powrotne (nawrotnica) musi znajdować się w odległości nie większej niż 150 m od wyciągarki”.
Pole startowe należy podzielić na dwie strefy: stanowiska do holowania ręcznego oraz stanowiska do holowania z użyciem wyciągarek. Ze względów bezpieczeństwa, pomiędzy obydwiema strefami należy pozostawić jedno stanowisko wolne (np. oznaczone numerem „0”), tak aby odległość holujących od wyciągarek wynosiła minimum 30 m. Stanowiska oznaczone najniższymi numerami (znajdujące się najbliżej strefy organizacyjnej) przeznaczone są wyłącznie dla zawodników, którzy nie korzystają z wyciągarek (na tych stanowiskach nie wolno rozstawiać wyciągarek). Liczba stanowisk w poszczególnych strefach jest uzależniona od potrzeb – liczby zgłoszonych zawodników, którzy zamierzają korzystać z wyciągarek oraz zawodników, którzy wybierają holowanie ręczne. Wyciągarki do holowania modeli oraz bloczki powrotne (nawrotnice) należy przytwierdzać do gruntu wzdłuż linii wyznaczonych przez Dyrektora Sportowego zawodów. Odległość pomiędzy poszczególnymi wyciągarkami nie powinna być mniejsza niż 15 m. Po stronie zawietrznej, w odległości 20-30 m od każdej wyciągarki należy umieścić (zaznaczyć) punkty do lądowania. Każdy zawodnik ma prawo umieścić na „swoim” stanowisku startowym nie więcej niż dwie wyciągarki (nie dotyczy rund finałowych). Zawodnik, który rozstawił urządzenia startowe (wyciągarkę wraz z osprzętem) na stanowisku startowym zostaje przypisany do tego stanowiska na wszystkie rundy eliminacyjne (numer stanowiska wyznacza Dyrektor Sportowy zawodów). Co najmniej 15 minut przed rozpoczęciem rund finałowych należy wskazać zawodnikom stanowiska, na których mogą rozłożyć wyciągarki (stałe stanowisko na wszystkie rundy finałowe).
Organizator zawodów musi tak zorganizować podział zawodników na grupy w rundach eliminacyjnych, aby:
1) zawodnicy, którzy nie korzystają z wyciągarek mieli do dyspozycji wystarczającą liczbę stanowisk startowych,
2) zawodnicy, którzy rozstawili wyciągarki na tym samym stanowisku startowym nie rywalizowali w jednej grupie w rundach eliminacyjnych.
Ze względów organizacyjnych, każdy zawodnik powinien w zgłoszeniu udziału w zawodach podać informację na temat sposobu holowania. Deklaracja o korzystaniu (bądź nie korzystaniu) z wyciągarek jest zobowiązująca i nie ma możliwości zmiany sposobu holowania podczas rund eliminacyjnych (nie dotyczy rund finałowych).
Po wyczepieniu modelu z holu, linka holownicza musi być niezwłocznie zwinięta, aż do momentu gdy spadochron lub chorągiewka znajdują się około 10 m nad ziemią. Należy wówczas ręcznie przyciągnąć spadochron do wyciągarki. Nieprzestrzeganie powyższego wymogu będzie równoznaczne z naruszeniem przepisów bezpieczeństwa i karane poprzez odjęcie 100 pkt. od wyniku zawodnika uzyskanego w danej rundzie."
Mieczysław Słowik
 

Postprzez Tomek Osinski » Piątek, 17 Marzec 2006, 15:03

Dwa tylko przepisy budzą moje wątpliwości:
1. pozostawianie jednego stanowiska wolnego/pustego między strefą holowania ręcznego i wyciągarkami (30m wolnej przestrzeni),
2. organizator zawodów ma tak wymieszać grupy aby zawodnicy, którzy rozstawili wyciągarki na tym samym stanowisku nie spotkali się nigdy w jednej grupie.

Zacznę od punktu nr.2, bo prostszy(pozornie tylko).
Pytanie formalne. :)
Ile pucharów oblataliście w ten sposób w zeszłym roku i czy nie było tu żadnych kontrowersji? Bo przecież...

Ten punkt jest sprzeczny z przepisem obligującym organizatora do takiego mieszania zawodników w grupach(o ile tylko kwarce pozwalają) aby wszyscy zawodnicy spotkali się mniej więcej równą liczbę razy.
Jako sprzeczny z przepisami nadrzędnymi nie może być przyjęty i trzeba go wykreślić.

Napisałem, że ten punkt jest prostszy, ale chodziło mi tylko o wykazanie sprzeczności z obowiązkiem rzetelnego mieszania grup.
Zaproponowanie czegoś konstruktywnego i logicznego w to miejsce to faktycznie trudny problem, jeśli chcemy zapewnić wyciągarkom możliwie równe szanse w stosunku do holowania ręcznego.
Loty finałowe to prosta sprawa. Z eliminacjami rzeczywiście jest kłopot.
Przewiduję liczne kontrowersje wokół tego punktu.
Proponuję nie przyjmować w tym punkcie nic na sztywno, a jedynie zalecenie wypracowania odpowiednich zasad w sezonie. Wspólnymi siłami, przy odrobinie dobrej woli i kiedy już nikt nam nie będzie przeszkadzał... damy radę. :)



Punkt 1.
15 metrowe odległości między stanowiskami holowniczymi, a zatem i punktami do lądowania w jotkach są podyktowane wyłącznie jednoczesnością startu, a więc dla zapewnienia odpowiedniej szerokości toru holowania szybowca – nie ze względu na bezpieczeństwo pomocników. Na przykład na F3B punkty do lądowania rozstawia się nawet co 8m, a szybowce startują często co 4-5m.

Nie widzę żadnego uzasadnienia dla tej pustej 30 metrowej strefy z punktu widzenia
bezpieczeństwa osób holujących ręcznie i obsługujących wyciągarki.

W czasie dowijania holu wyciągarką wszyscy pomocnicy znajdują się za bloczkami i szpilkami, no i – co bardzo ważne – nie wolno dowijać wyciągarką holu który opadł już na ziemię. Mówi o tym punkt 5.3.2.2. Starty, a3) Bloczek.
Jeśli niedowinięty hol opadnie na ziemię zawodnik dostaje pierwsze 100 pkt. karnych, jeśli wtedy uruchomiona zostanie wyciągarka następne 100 pkt. karnych – razem 200.

Te przepisy są świetne, sprawdzają się, nie trzeba ich poprawiać, wystarczy je u nas wypromować wśród zawodników i organizatorów poprzez czytelne sformułowanie i publikację. Można także je rozdawać w pierwszym roku stosowania na każdych zawodach. Jeśli do tego kilka razy zostaną praktycznie wcielone w życie, to szybko nauczymy się przestrzegać tych zasad.
Raz dostałem 0 za lot z powodu holu zbyt długiego o 1m. Od tamtej pory wkładam 5 razy więcej wysiłku w przygotowanie holi. J

Podsumowanie.
Mieciu,
Proponuję dodać te dwie poprawki , no i wypunktować ładnie te przepisy. W takiej zlanej formie, jak teraz, źle się je czyta. Są trudno przyswajalne -że się tak wyrażę – przynajmniej dla mnie. :D

Pozdrawiam Kolegów,
Tomek

PS
Idę model robić.
Nie moge się już sezonu doczekać. :lol:
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

PoprzedniaNastępna

Powróć do F3B, F3J, F3F, F3K, F3Q - szybowce zdalnie sterowane

cron