Strona 1 z 2

Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Sobota, 14 Maj 2011, 11:50
przez Andrzej Grodzki
Zapraszam do lektury na mój blog:
http://pol2917.wordpress.com/?p=652

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Niedziela, 15 Maj 2011, 11:56
przez Andrzej Grodzki
Z pośpiechu zapomniałem podziękować Henrykowi Urbanowi za materiały do tekstu. Dziękuje.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 30 Maj 2011, 14:15
przez Henryk Urban
Cześć
Powstała nowa grupa low drag airfoils,chyba czas zacząć budowę skrzydeł LDA 8) , ciekawe zdjęcia :
http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 276&v=wall

Narazie.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 30 Maj 2011, 18:59
przez Andrzej Grodzki
Henryk Urban napisał: chyba czas zacząć budowę skrzydeł LDA 8)

Hej.
Przy konieczności takiej dokładności wykonania skrzydła, nie widzę innej drogi tylko skrzydło laminatowe z formy, coś na wzór szybowców zdalnie sterowanych wyrzucanych z ręki F3K, ale mocniejszy dźwigar.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Wtorek, 31 Maj 2011, 15:29
przez Andrzej Grodzki
Wprawdzie skrzydła na zdjęciu są do klasy F1E, ale stanowczo coś w tym stylu powinno być.
Image
http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_forum/

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Środa, 1 Czerwiec 2011, 11:14
przez Andrzej Grodzki
Image

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Środa, 1 Czerwiec 2011, 20:58
przez Henryk Urban
Cześć
Ciekawy artykuł o modelu F1A -LDA opisuje Ken Bauer:
http://www.scribd.com/doc/35930689/2010 ... igest-June
trochę ciężkie wychodzą te płaty z pianki ale są takie wynalazki jak wypełniacz komórkowy hexagonalny i wtedy waga idzie w dół :D .A zastosował to cudo pewien modelarz do swojej klapówki ,zdjęcia są na grupie flappers. Można też zrobić mix ,w kesonie rohacell,herex itp. a tył wypełniacz komórkowy .
A jaki profil do tego ?, już mam pewien typ :twisted:

Pozdrawiam.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Niedziela, 31 Lipiec 2011, 19:24
przez Henryk Urban
Cześć
W sprzedaży już dostępne skrzydła LDA : http://w-hobby.com/?p=Wings%20LDA

Pozdrawiam.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Piątek, 5 Sierpień 2011, 20:25
przez Henryk Urban
Cześć
Kolejny artykuł o LDA,wychodzą nowe profile prof.Briana Egglestona o coraz lepszych osiągach :shock: :
http://www.thermiksense.de/index.php/zu ... stion.html

Pozdrawiam.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Czwartek, 17 Listopad 2011, 17:13
przez Oskar Bolko
Witam

Jeśli ktoś byłby zainteresowany kesonami węglowymi do modeli swobodnie latających na profile typu LDA,

proszę o kontakt na: oskarbolko@wp.pl

Chętnie odpowiem na pytania w związku z nimi

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Niedziela, 27 Listopad 2011, 22:37
przez Oskar Bolko
Witam

Amerykanie zakończyli prace nad nowym e-timerem klasy F1A, został nazwany FX10.
Jego pełna specyfikacja znajduje się na stronie: http://www.favionics.com/Favionics/FX10.html

Po pobieżnym zapoznaniu się z jego możliwościami nasuwa się pytanie, czy nie jest to "przerost formy nad treścią". Oprócz standardowych funkcji timera, posiada on również 3 osiowy czujnik przyspieszeń wysokiej rozdzielczości, którego obecność w modelu klasy F1 wydaje się co najmniej niepożądana, gdyż sugeruje możliwość takiego zaprogramowania, aby model w zależności od warunków zewnętrznych mógł w czasie lotu zmieniać swoje ustawienia. Tym samym może to wykraczać poza przepisy klas F1. Ponadto jeden z elementów zewnętrznych tego systemu umożliwia zdalną ingerencję w czas lotu (jego wydłużenie). Warto zainteresować się przy okazji zawodów międzynarodowych wyposażeniem konkurencji.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 28 Listopad 2011, 01:27
przez Andrzej Grodzki
Cześć.
Tak sobie myślę Oskarze, jeśli uznamy za jedyną definicję lotu swobodnego "nieingerencję człowieka". To każdy układ, mechaniczny, czy elektroniczny może być dozwolony. Nie ma wtedy znaczenia, czy model leci dzięki samo stabilizującemu się układowi mechanicznemu (stateczniki ), czy elektronicznemu, czy jak w tym przypadku "mieszanemu" mechaniczno-elektronicznemu. Człowiek nie steruje tym modelem w żadnym momencie lotu swobodnego, czyli lot jest swobodny w odróżnieniu od zdalnie sterowanego, czy sterowanego uwięzią.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 28 Listopad 2011, 08:46
przez Tomek Osinski
Witam,
Jako że nie znam się na A2'kach, tym chętniej się wypowiem...
Andrzej ma rację.

Bo tak z grubsza...

W RC'akach istotą konkurencji jest pilotaż - zakazane są żyra i przekazywanie info z modelu do pilota - co sprawia, że dobrze wytresowany 12'latek od oseska wychowany z joystick'iem zamiast smoczka, może wygrywać spore zawody międzynarodowe zawstydzając seniorów w dowolnej klasie.

W swobodnych, odwrotnie, istotą konkurencji jest układ samoczynnego sterowania bez udziału człowieka od momentu startu. I to jest piękne w waszej konkurencji - brak limitów dla geniuszy technicznych.

W/g mnie nawet zastosowanie sztucznej inteligencji będzie zgodne z regulaminem, - co tam banalny GPS - o ile owa zmieści się "na pokładzie" szybowca.
Wyobrażam sobie, że w niedługim czasie A2'ka będzie sama odnajdywać noszenia, uciekać z duszeń, a po udanym locie wracać w rejon startu dokładnie do nogi właściciela, którego rozpozna bezbłędnie w tłumie zawodników po kolorze czapki chociażby.
Andrzej, pewnie powiesz, że do tego wcale nie trzeba sztucznej inteligencji, tylko dobrego programisty, mechanika lotu i meteorologa. Gdyby jednak do układu samoczynnego sterowania dodać opcję zbierania, magazynowania, analizy danych i... wnioskowania, czyli uczenia się, to taki układ będzie miał już cechy sztucznej inteligencji.
W skrócie...
W bliskiej przyszłości, by mieć dobry model swobodnielatający, będzie trzeba go często wyprowadzać na loty i nagradzać za udane fregmenty - pokazywać, co dobrze zrobił. :)
Hmmm... Coś jak tresowanie malucha-pilota w RC'akach.

Pozdrawiam,
Tomek

PS
Przesiadłem się na szybowce rc właśnie dlatego, że moje szybowce swobodne nie chciały wracać - większość mi pouciekała. Te wszystkie współczesne cacka elektroniczne uważam za absolutnie uzasadnione w swobodnych.

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 28 Listopad 2011, 21:33
przez Oskar Bolko
Drodzy Koledzy

Każde urządzenie można stosować w modelu, nawet najbardziej skomplikowane i złożone, jeżeli nie bierze się udziału w zawodach rozgrywanych wg. obowiązujących przepisów FAI lub krajowych, które są jednoznaczne. Urządzenie FX10 opracowane przez Rene Lindberger'a (GER) i Allarda van Wallene'a (NED) i zastosowane w ich modelach klasy F1A stoi w sprzeczności z FAI Sporting Code, section 4C p.1.3.1

Miłej lektury

Re: Dwie idee rozwoju szybowców F1A

PostWysłany: Poniedziałek, 28 Listopad 2011, 21:51
przez Tomek Osinski
By kolega zacytował ten przepis dla porządku, bo nie wszyscy wiedzą o czym mowa z pamięci.