41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc


41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc

Postprzez kubit » Środa, 12 Maj 2010, 19:58

41 Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla Juniorów Młodszych
Gliwice 11-13.06.2010.

Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszych dofinansowane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz miasto Gliwice

Instytucje organizujące:
? Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych
? Aeroklub Polski
? Aeroklub Gliwicki
? Miasto Gliwice

Obsługa Mistrzostw:
Organizator: dr inż. Stanisław Kubit
Gospodarz Mistrzostw: dyrektor Aeroklub Gliwickiego instr. pil. Krzysztof Piekarczyk
Sędzia Główny: dr inż. Stanisław Kopacz
Kierownik sekretariatu: Tadeusz Milewski
Kierownik startu klas modeli swobodnie latających : instr. Czesław Ziober
Kierownik startu modeli zdalnie sterowanych: instr. Janusz Zając
Kierownik startu modeli kosmicznych: instr. Tadeusz Kasprzycki
Kierownik startu modeli na uwięzi: instr. Pawel Prauss
Kierownik techniczny: instr. Stanisław Paździorek
Obsługa komputerowa Mistrzostw: mgr inż. Wojciech Błachut


Termin i miejsce zawodów:
Mistrzostwa rozegrane zostaną na lotnisku w Gliwicach w dniach 11-13 czerwca 2010r.

Uczestnictwo w zawodach:
W zawodach mogą uczestniczyć modelarze juniorzy młodsi (do lat 16-tu włącznie, czyli urodzeni w roku 1994 lub młodsi). Zawodnicy nie muszą posiadać Licencji Sportowej Modelarza Lotniczego i Kosmicznego Aeroklubu Polskiego.
Każdy Aeroklub regionalny oraz Stowarzyszenie zarejestrowane w Aeroklubie Polskim, mające ważną licencję na 2010 rok ( opłaconą), może zgłosić drużynę składającą się maksymalnie z siedmiu zawodników, którzy mogą wystartować łącznie w siedmiu dowolnie wybranych klasach. W skład drużyny może wchodzić maksymalnie dwóch opiekunów (instruktorów) a w przypadku, gdy drużyna składa się z nie więcej jak z czterech zawodników ? jeden opiekun (instruktor). Organizatorzy mogą zgłosić do zawodów po dwie drużyny.

Wpisowe:
20 zł od każdego zawodnika, instruktora i opiekuna płatne podczas rejestracji

Klasy modeli:
F1A/M, F1H, F1G, F1K, F2A/M, F2B/M, S6A, F3J/M

Klasyfikacje:
W Mistrzostwach przeprowadzone będą następujące klasyfikacje:
? indywidualna w każdej z rozgrywanych klas
? zespołowa
Klasyfikacja zespołowa będzie sporządzona według następującego algorytmu. Lista wyników zawodników w każdej klasie zostanie podzielona na pięć części. Do części ostatniej zostaną dołączeni również zawodnicy zajmujący ostatnie lokaty stanowiący resztę z podziału. Drużyny otrzymają punkty:
5 ? za miejsca zawodników, którzy uplasowali się w pierwszej części listy wyników
4? za miejsca zawodników, którzy uplasowali się drugiej części listy wyników
3? za miejsca zawodników, którzy uplasowali się w trzeciej części listy wyników
2? za miejsca zawodników, którzy uplasowali się w czwartej części listy wyników
1 ? za miejsca zawodników, którzy uplasowali się w piątej części listy wyników
Każdej drużynie do klasyfikacji zespołowej zalicza się sumę punktów za zajęte miejsca poszczególnych zawodników. Miejsce w klasyfikacji zespołowej będzie determinować suma punktów uzyskana przez poszczególne drużyny. W przypadku równej ilości punktów o miejscu w klasyfikacji zespołowej decydować będzie mniejsza ilość punktów za sumę miejsc uzyskaną przez zawodników danej drużyny a w dalszej kolejności bezwzględna suma punktów zawodników danej drużyny.
Uwaga. Zawody w danej klasie nie zostaną rozegrane, jeśli liczba zgłoszonych zawodników w tej klasie będzie mniejsza od czterech.
Nagrody sportowe:
za indywidualne miejsca 1-3 w każdej klasie:
medale, puchary, dyplomy
za 1- 6 miejsca w klasyfikacji zespołowej
puchary i dyplomy

Termin zgłoszeń:
Zgłoszenia zawodników należy dokonać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 maja 2010r. pocztą elektroniczną wyłącznie na adres:
Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych
ul. Rybnicka 84,44-100 Gliwice
e-mail qbit@digi.pl
Drużyny zgłoszone po tym terminie w żadnym przypadku nie zostaną przyjęte do Mistrzostw. W przypadku zgłoszenia zawodników w klasie F3J/M należy bezwzględnie podać numery kanałów radiowych, z których zawodnik będzie korzystał w trakcie Mistrzostw.

Zakwaterowanie i wyżywienie:
Zawodnicy zostaną zakwaterowani w schronisku młodzieżowym i internacie Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, ul. Krakusa 16, 44-100 Gliwice. Wyżywienie: Bar Wiedeński, ul. Łużycka 16, 44-100 Gliwice ( przy placu Krakowskim)

Oznakowanie modeli:
Modele muszą być oznakowane numerem licencji, lub inicjałami imienia i nazwiska.

Przepisy techniczne modeli:
Strona internetowa Aeroklubu Polskiego

Program Mistrzostw
11.06. ? piątek
15.00 ? 17.00 Rejestracja ekip ? lotnisko w Gliwicach
- wniesienie opłaty startowej, wydanie numerów startowych,
skierowanie do zakwaterowania, wydanie bloczków na wyżywienie
15.00 ? 20.00 Trening na lotnisku w Gliwicach
18.00 ? 20.00 Kolacja w Barze Wiedeńskim ul. Łużycka 16, 44-100 Gliwice ( przy Placu Krakowskim)
20.00 ? 21.00 Odprawa dla kierowników ekip i instruktorów w Barze Wiedeńskim
12.06. ? sobota
7.00 ? 8.00 Śniadanie + suchy prowiant
9.00 - 18.00 Rozgrywanie zawodów na lotnisku w klasach:
F1A/M, F1H, F1G, F1K, F2A/M, F2B/M, F3J/M
18.00 ? 20.00 Obiado ? kolacja
13.06. ? niedziela
7.00 ? 8.00 Śniadanie
9.00 ? 12.00 Rozgrywanie zawodów w klasie modeli rakiet S6A oraz ewentualne dokończenie
zawodów w pozostałych klasach
14.00 Zakończenie Mistrzostw Polski na lotnisku w Gliwicach
14.30 Obiad + suchy prowiant
Organizator:
dr inż. Stanisław Kubit


PRZEPISY TECHNICZNE ZAWODÓW
DLA JUNIORÓW MŁODSZYCH
w klasach F1A/M, F1H, F1G, F1K, F2A/M, F2B/M, F3J/M, S6A

Podane poniżej przepisy poszczególnych klas
modeli należy stosować łącznie z odpowiednimi działami
Kodeksu Sportowego FAI

I. KLASY F1H, F1A/M? modele szybowców swobodnie latających

1. Definicja
Model szybowca swobodnie latającego, to model latający bez napędu, w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu (tzn. nie wykonujące ruchu obrotowego ani wahadłowego), a podlegające jedynie zmianom wysklepienia profilu albo kąta nastawienia płata w locie.

2. Charakterystyka techniczna modeli:
F1H
* Maksymalna powierzchnia nośna 18 dm2
* Minimalna masa 220g
F1A/M
* Maksymalna powierzchnia nośna 12 dm2
* Minimalna masa 140g
F1H i F1A/M
* Maksymalna długość holu dla obydwu klas (przy obciążeniu 20N) 50 m
* Maksymalne długość holu dla lotów dogrywkowych ( przy obciążeniu 20N) 25 m i 15 m
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 oznakowane modele

3. Liczba lotów
a)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas trwania kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a)Czas osiągnięty w pierwszej próbie, chyba że ta próba jest nieudana. Jeżeli próba jest nieudana i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny.
b)Czas osiągnięty w drugiej próbie. Jeśli druga próba jest również nieudana, wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za ten lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba jest uznana za nieudaną jeżeli model wystartuje i wydarzy się przynajmniej jeden z podanych przypadków. Jeżeli którykolwiek z podanych przypadków nastąpi podczas pierwszej próby, zawodnik uprawniony jest do wykonania drugiej próby.
a) Czas trwania lotu jest krótszy niż 20 sekund.
b) Szybowiec powraca na ziemię z niewyczepionym holem.
c) Moment wyczepienia holu nie może być dokładnie określony przez chronometrażystów.
d) Jeśli jakakolwiek część oddzieli się od modelu w czasie startu lub podczas lotu.
e) Jeśli jest to oczywiste dla chronometrażystów, że zawodnik stracił kontakt z holem i zawodnik zdecyduje się na zgłoszenie próby.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli:
a) Podczas startu model zderzy się z osobą (inną niż ta, która model wypuszcza).
b) Podczas holowania model zderzy się z modelem w locie swobodnym (ale nie z modelem holowanym lub z holem) i holowanie nie może być kontynuowane w sposób normalny
c) Podczas lotu model zderzy się z innym modelem lub z holem (innym niż własny).
Jeżeli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania próby za lot oficjalny, nawet jeżeli żądanie zgłoszone jest po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu dla danej kolejki. Zmiana ta musi być ogłoszona przed rozpoczęciem kolejki.

8. Klasyfikacja
a) Do ostatecznej klasyfikacji brany jest całkowity czas pięciu lotów oficjalnych.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych , należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe bezpośrednio po zakończeniu ostatniej kolejki. Sędzia główny podaje maksymalny czas lotu dogrywkowego, przydziela każdemu dogrywającemu się zawodnikowi parę sędziów chronometrażystów i po stwierdzeniu gotowości wszystkich zawodników sygnałem dźwiękowym sygnalizuje moment równoczesnego startu wszystkich modeli. Długość holu w pierwszym locie dogrywkowym wynosi 25 m. W przypadku gdy pierwsza próba lotów nie spowoduje rozstrzygnięcia zawodów sędzia główny w identyczny sposób przeprowadza drugą
(i kolejne próby), przy czym długość holu wynosi 15 m. W każdej kolejce lotów dogrywkowych zawodnik może wykonać tylko jedną próbę bez możliwości jej powtórzenia.

9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu wyczepienia modelu z holu do zakończenia lotu.

10. Liczba pomocników
Zawodnik ma prawo posiadać na linii startu jednego pomocnika. Pomocnikiem tym powinien być jego instruktor lub opiekun.

11. Przybory startowe
a) Start modelu musi odbywać się za pomocą pojedynczej linki holowniczej, której długość łącznie z osprzętem startowym i urządzeniem wyczepiającym nie może przekraczać 50m przy sile rozciągającej 2O N. ( lotach dogrywkowych 25m i 15m)
b) Jakiekolwiek urządzenia przymocowane do linki holowniczej nie mogą być odrzucone przez zawodnika pod karą unieważnienia lotu. Zawodnikowi wolno wypuścić linkę holowniczą wraz z lekkim uchwytem (tzn. pierścieniem, chorągiewką lub małą piłką gumową) zamocowanym na jej końcu.
c) W celu ułatwienia obserwacji modelu i pomiaru czasu, hol musi być wyposażony w chorągiewkę o minimalnej powierzchni 2,5 dm2, która powinna być zamocowana bezpośrednio do holu.
d) Zabrania się mocowania do linki holowniczej jakichkolwiek pomocniczych urządzeń ustateczniających.

12. Organizacja startów
a) Zawodnik w czasie startu musi pozostawać na ziemi i osobiście obsługiwać urządzenia startowe.
b) Zawodnikowi pozostawia się pełną swobodę ruchów, aby mógł jak najlepiej wykorzystać linkę holowniczą, jednak nie wolno mu wypuszczać z rąk urządzeń startowych.
c) Model musi być wypuszczony przez pomocnika w odległości nie większej niż 5 metrów od słupka wyznaczającego pozycję startową.


II. KLASA F1G ? modele swobodnie latające z napędem gumowym

1. Definicja
Model z napędem gumowym jest to model latający, w którym do napędu służy energia nagromadzona w skręconych lub rozciągniętych splotach z materiału sprężystego, a siła nośna jest wytwarzana przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu w locie (tzn. powierzchnie, które nie wykonują ruchu obrotowego ani ruchu wahadłowego).


2. Charakterystyka techniczna
* Minimalna masa bez napędu 70 g
* Maksymalna masa nasmarowanego napędu gumowego 10 g
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 modele
3. Liczba lotów
a) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a) Czas uzyskany w pierwszej próbie, chyba że próba ta jest nieudana zgodnie (jeżeli próba jest nieudana zgodnie. i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny).
b) Czas uzyskany w drugiej próbie. Jeżeli druga próba jest nieudana zgodnie wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba uznana jest za nieudaną, jeśli model wystartuje i zdarzy się jeden z podanych niżej przypadków. Jeśli nastąpi to podczas pierwszej próby, zawodnik ma prawo do wykonania drugiej próby.
a) Czas lotu był krótszy niż 20 sekund.
b) Podczas startu lub w czasie lotu od modelu oddzieli się jakakolwiek część.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona, jeżeli model zderzy się z innym modelem w locie lub jeżeli w czasie startu model zderzy się z osobą (inną niż sam zawodnik). Jeśli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania lotu za oficjalny, nawet gdy żądanie to jest zgłoszone po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas trwania każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu w danej kolejce. Zmiana ta musi być podana przed rozpoczęciem kolejki.

8. Klasyfikacja
a) Do końcowej klasyfikacji przyjmuje się całkowity czas uzyskany przez zawodnika w 5- ciu lotach.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia lokat indywidualnych należy wykonać loty dogrywkowe natychmiast po zakończeniu ostatniego lotu w danej konkurencji. Loty dogrywkowe zawodnicy wykonują stosując 5g napęd gumowy. Czas trwania kolejki dogrywkowej wynosi 10 min. Definicja lotu oficjalnego i nieudanej próby jest taka sama jak w poprzednich lotach konkursowych.

9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu startu modelu do zakończenia lotu.

10. Liczba pomocników
Każdy zawodnik może posiadać jednego pomocnika na linii startu ( którym powinien być jego instruktor lub opiekun).

11. Start modelu
a) Starty odbywają się z ręki, zawodnik musi pozostawać na ziemi (skok jest dozwolony).
b) Każdy zawodnik musi osobiście nakręcić gumę i wypuścić model.
c) Model musi być wypuszczony w odległości nie większej niż 5 metrów od słupka wyznaczającego pozycję startową.
d) Nagrzewanie gumy jest zabronione.

III. KLASA F1K - modele swobodnie latające z silnikami na gaz CO2

1. Definicja
Model klasy F1K, to model latający napędzany silnikiem na gaz CO2, , w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu (tzn. nie wykonujące ruchu obrotowego ani wahadłowego), a podlegające jedynie zmianom wysklepienia profilu albo kąta nastawienia płata w locie.

2. Charakterystyka techniczna modeli:
* Maksymalna powierzchnia nośna 12 dm2
* Minimalna masa (bez gazu CO2) 75g
* Maksymalna pojemność zbiornika na gaz CO2 2cm3
Pojemność rurek łączących zbiornik z silnikiem liczona
jest tylko wówczas, gdy ich średnica zewnętrzna jest większa niż 2 mm
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 oznakowane modele

3. Liczba lotów
a) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas trwania kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a) Czas osiągnięty w pierwszej próbie, chyba że ta próba jest nieudana. Jeżeli próba jest nieudana i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny.
b) Czas osiągnięty w drugiej próbie. Jeśli druga próba jest również nieudana, wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za ten lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba jest uznana za nieudaną, jeżeli model wystartuje i wydarzy się przynajmniej jeden z podanych przypadków. Jeżeli którykolwiek z podanych przypadków nastąpi podczas pierwszej próby, zawodnik uprawniony jest do wykonania drugiej próby.
a) Czas trwania lotu jest krótszy niż 20 sekund.
d) Jeśli jakakolwiek część oddzieli się od modelu w czasie startu lub podczas lotu.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli:
a) Podczas startu model zderzy się z osobą (inną niż ta, która model wypuszcza).
c) Podczas lotu model zderzy się z innym modelem
Jeżeli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania próby za lot oficjalny, nawet jeżeli żądanie zgłoszone jest po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu dla danej kolejki. Zmiana ta musi być ogłoszona przed rozpoczęciem kolejki.

8. Klasyfikacja
a) Do ostatecznej klasyfikacji brany jest całkowity czas pięciu lotów oficjalnych.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych , należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe bezpośrednio po zakończeniu ostatniej kolejki. Sędzia główny ustala maksymalny czas lotu oraz czas trwania dogrywki. W pierwszej kolejce dogrywkowej zawodnik uruchamia silnik i odczekuje 1 min czasu zanim model wypuści. W czasie tej minuty i w chwili wypuszczenia nie może regulować silnika. W kolejnych lotach dogrywkowych czasy wyczekiwania z pracującym silnikiem zwiększa się o 1 min.


9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu chwili wypuszczenia modelu do jego lądowania .

10. Liczba pomocników
Zawodnik ma prawo posiadać na linii startu jednego pomocnika. Pomocnikiem tym powinien być jego instruktor lub opiekun.

11.Organizacja startów
a) Zawodnik pozostając na ziemi w odległości nie większej od chronometrażystów aniżeli 5m wypuszcza model z ręki. Skok jest dozwolony.
b) Napełnianie zbiornika odbywa się pod kontrolą chronometrażystów. Nie zezwala się na sztuczne chłodzenie silnika inne niż wypuszczenie gazu ze zbiornika modelu

IV. KLASA F2A/M ? modele prędkościowe na uwięzi
Powinny być stosowane przepisy Kodeksu Sportowego FAI z następującymi zmianami:
-długość linek uwięzi ( dla bazy pomiarowej 14 okrążeń tj. 1km) 11,37 m
-średnica linek uwięzi 0,3 mm
- maksymalna pojemność skokowa silnika 1,5 cm3
- silnik fabryczny dostępny na rynku bez ingerowania w jego konstrukcję ( rasowania)
- nie może być stosowana rura rezonansowa ( tłumik)
-nie stosuje się jarzma do uchwytu sterującego
- nie może być stosowane odrzucane podwozie

V. KLASA F2B/M. ? modele akrobacyjne na uwięzi
Powinny być stosowane przepisy Kodeksu Sportowego FAI, dział 4b i 4c, pkt. 4.2., z następującymi zmianami:
* maksymalna pojemność skokowa silnika 4 cm3
* długość linek uwięzi 11-17 m
* maksymalny czas lotu 4 min,
* nie musi być stosowany tłumik,
* dopuszcza się i zaleca stosowanie rozrusznika
* zawodnik ma prawo wykonać 3 loty oficjalne. Do ostatecznej klasyfikacji bierze się pod uwagę wyniki z dwóch najlepszych lotów, a w przypadku rozegrania tylko dwóch kolejek lotów, bierze się pod uwagę sumę obydwu lotów,


KARTA OCENY LOTU MODELU AKROBACYJNEGO NA UWIĘZI KLASY F2B/M

LLp FIGURA
I LOT II LOT III LOT
Ocena
0-10
Razem Ocena
0-10
Razem Ocena
0-10

1. Rozruch silnika do 1 min. (10 lub 0 pkt.)
2. Start i dwa okrążenia poziomo 2
I 1
3. Pętle wewnętrzne II 2
III 3
4. Lot plecowy dwa okrążenia 3
I 1
5. Pętle zewnętrzne II 2
III 3
6. Wewnętrzne pętle kwadratowe I 5
II 7
7. Ósemki poziome I 3
II 4
8. Ósemki pionowe I 4
II 6
9. Lądowanie 5
R A Z E M
Kolejność startu:

VI. KLASA F3J/M. ? modele szybowców zdalnie sterowanych
Powinny być stosowane przepisy Kodeksu Sportowego FAI, dział 4b i 4c, pkt.5.6.1. do 5.6.12., z następującymi zmianami:
* Maksymalna rozpiętość skrzydeł ? 2 m,
* Sterowanie modelem ? tylko sterem kierunku oraz sterem wysokości lub z zastosowaniem usterzenia Motylkowego (sterowanie lotkami jest niedozwolone),
* Maksymalna długość holu (pod obciążeniem 20 N) ? 100 m. Model może holować tylko jedna osoba bez użycia bloczka.
* Czas startowy od 3 do 5 minut ? do uznania głównego sędziego,
* Rozgrywa się rundę finałową. Jeżeli jest to niemożliwe ( na skutek np. fatalnych warunków atmosferycznych) a rozegrano pięć lub mniej rund lotów, punktację końcową ustala się jako sumę wyników uzyskanych we wszystkich rundach. W przypadku większej liczby rund niż 5, punktację końcową ustala się odrzucając najniższy wynik.
* Premia 30 pkt. ? za lądowanie w kole o promieniu 15 m (odległość mierzona do nosa modelu),
* Zaleca się, aby pomocnikiem wypuszczającym model na miejscu startu był instruktor lub inny senior. Po wypuszczeniu modelu musi on niezwłocznie oddalić się z linii startu, nie ingerując w dalszy przebieg lotu.

VII. KLASA S6A ? modele rakiet czasowych z taśmą

1. WYMAGANIA KONSTRUKCYJNE
1.1. Model kosmiczny musi być tak zbudowany, aby był zdolny do więcej niż jednego lotu i musi mieć urządzenie hamujące opadanie na ziemię, tak aby konstrukcja modelu nie uległa zasadniczym uszkodzeniom oraz żeby w chwili upadku nie powodowała zagrożenia dla ludzi lub obiektów znajdujących się na ziemi.
Model kosmiczny nie może wyrzucać silnika (silników) w locie,
1.2. Konstrukcja modelu może być wykonana z drewna, papieru, gumy, kruchego tworzywa sztucznego lub podobnych materiałów bez użycia zasadniczych części metalowych.

1.3. Minimalne wymiary modeli S6A muszą wynosić przynajmniej: 40 mm średnicy na 50% długości i 500 mm długości.

1.4 silnikiem do modelu kosmicznego jest silnik na paliwo stałe. Całkowity impuls do 2,5 Ns.

2. LICZBA MODELI
Do zawodów dopuszcza się 2 modele

3. STARTY
3.1. Pozwolenie na lot
Wszystkie modele kosmiczne przewidziane do startów na terenie wzlotów powinny zostać zakwalifikowane do lotów przez sędziego bezpieczeństwa obszaru (lub upoważnionego przez niego zastępcę), który musi brać pod uwagę wymogi bezpieczeństwa związane z lotami modeli.


3.2. Wyrzutnia
Urządzenia lub mechanizmy wyrzutni muszą być tak zbudowane, aby model osiągał na nich wystarczającą prędkość pionową, zapewniającą bezpieczny lot. Należy stosować kąt startu względem poziomu większy niż 600.

3.3. Procedura startu z wyrzutni
Start modelu z wyrzutni lub zapłon muszą być dokonywane zdalnie za pomocą instalacji elektrycznej z odległości co najmniej 5 metrów od modelu, przy czym czynności te należy wykonywać pod pełną kontrolą osoby dokonującej startu modelu z wyrzutni. Sędzia bezpieczeństwa obszaru lub jego upoważniony zastępca powinien posiadać klucz do urządzenia zapłonowego, co uniemożliwi zapłon paliwa i start modelu z wyrzutni bez włożenia klucza do urządzenia zapłonowego. Po upewnieniu się, że zapłon paliwa i start modelu z wyrzutni mogą być dokonane w sposób bezpieczny i prawidłowy, sędzia bezpieczeństwa obszaru lub jego upoważniony zastępca może włożyć klucz do otworu w urządzeniu zapłonowym w celu umożliwienia zapłonu i startu. Wszystkie osoby znajdujące się w pobliżu wyrzutni muszą być uprzedzone o mającym nastąpić starcie modelu, zanim ten model będzie odpalony i wystartuje, przy czym obowiązuje odliczanie wsteczne minimum 5 sekund przed odpaleniem i startem modelu kosmicznego.

3.4. Zgłoszenie
Przed pierwszym lotem w jakiejkolwiek konkurencji przynajmniej jeden model musi być skontrolowany i oznakowany przez sędziów. Następny model może być skontrolowany i oznakowany w czasie zawodów.

4. OZNAKOWANIE I IDENTYFIKACJA MODELI
4.1 Każdy zgłoszony model musi mieć w widocznym miejscu na kadłubie, stateczniku lub innej zewnętrznej części numer licencji FAI oznaczony literami i cyframi o wysokości w przybliżeniu 1 cm. Nazwa kraju, z którego pochodzi zawodnik, godło państwowe lub międzynarodowe znaki identyfikacyjne (patrz dział 4b, aneks 2) muszą być umieszczone na zewnętrznej stronie modelu. Na modelu musi być umieszczone pole o jasnym kolorze o wymiarach 1 x 3 cm służące do oznakowania modelu przez organizatora podczas kontroli technicznej.

5. BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
Sędziowie mogą w dowolnym czasie zdyskwalifikować każdy model, który ich zdaniem nie odpowiada regulaminowi konkurencji albo, który został uznany za niebezpieczny przez sędziego bezpieczeństwa obszaru lub jego upoważnionego zastępcę.

6. CHRONOMETRAŻ
Chronometraż lotów ogranicza się do odmierzenia maksymalnego czasu lotu,. Całkowity czas lotu liczy się od chwili rozpoczęcia przez model ruchu na wyrzutni do zakończenia lotu
Maksymalny czas lotu wynosi 180 sekund.

7. KLASYFIKACJA
7.1. Do końcowej klasyfikacji bierze się sumę czasów uzyskaną przez zawodnika w trzech lotach.
7.2. W celu rozstrzygnięcia, który z zawodników jest zwycięzcą w przypadku wyniku remisowego, należy wykonać dodatkowe loty dogrywkowe niezwłocznie po zakończeniu ostatniego lotu w danej konkurencji. Maksymalny czas lotu mierzony w każdej dodatkowej kolejce lotów dogrywkowych należy zwiększyć o dwie minuty w stosunku do maksymalnego czasu lotu w poprzedzającej kolejce. W lotach dogrywkowych zawodnik ma prawo tylko do jednej próby w każdej kolejce. Organizator wyznaczy czas, w którym wszyscy zawodnicy biorący udział w lotach dogrywkowych muszą wykonać starty swych modeli z wyrzutni.

8. UWAGI OGÓLNE
W czasie lotu nie wolno odłączać lub odrzucać żadnej części modelu z wyjątkiem przybitki lub osłony spadochronu.
Do startu w konkurencji czasowej z taśmą mogą być dopuszczone modele kosmiczne jednostopniowe, napędzane jednym modelarskim silnikiem wyposażone w taśmę, umożliwiającą bezpieczne lądowanie. Taśma musi być wykonana w postaci pojedynczego, jednorodnego, niedziurkowanego kawałka elastycznego materiału, np. tkaniny lub folii z tworzywa sztucznego mającego kształt prostokąta o stosunku długości do szerokości minimum 10:1. W celu zamocowania taśmy do pojedynczej linki podwieszającej można zastosować sztywną poprzeczkę o maksymalnym przekroju poprzecznym 2x2 mm, osadzoną na wąskim końcu taśmy oraz pętlę nici przyczepioną do każdego końca poprzeczki. Taśma musi się całkowicie rozwinąć podczas lotu. Zawodnikowi wolno zmienić taśmę w dowolnym momencie podczas konkurencji.

.Gliwickie Stowarzyszenie
Modelarzy Lotniczych
44-100 Gliwice
tel. (0 32) 232-18-22
e-mail: qbit@digi.pl

Z G Ł O S Z E N I E
do udziału
w 41 Mistrzostwach Polski Modeli Latających dla Juniorów Młodszych
? Młodzi Modelarze-Lotnicy na Start?
w klasach F1A/M, F1H, F1G, F1K, F2A/M, F2B/M, F3J/M, S6A
Gliwice, 11-13 czerwca 2010 r.
należy przesłać pocztą elektroniczną do dnia 31 maja 2010 r.

Aeroklub /Stowarzyszenie/ ................................................
zgłasza ekipę w składzie:

1. Instruktor ? kierownik ekipy
2. Instruktor:

ZAWODNICY: maksymalnie 7 zawodników do lat 16 (rok ur. 1994 lub wyższy), bez ograniczeń liczby zawodników w poszczególnych konkurencjach.

Klasa Imię i nazwisko zawodnika Numer Licencji Data urodzenia Numery kanałów w klasie F3J/M
(Inicjały) 1 kanał 2 Kanał

tel. kontaktowy (z nr kier.)
do kierownika ekipy:
e-mail..................................................
Pieczątka i podpis Dyrektora Aer. Reg.
/Prezesa Stowarzyszenia/
Stanisław Kubit
kubit
 
Posty: 237
Dołączenie: Środa, 8 Luty 2006, 23:23
Miejscowość: gliwice

Re: 41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc

Postprzez Wojciech Blachut » Wtorek, 15 Czerwiec 2010, 11:09

W załączniku wyniki z 41 Mistrzostw Polski dla Juniorów Młodszych, rozegranych w Gliwicach 11-13 czerwca 2010.
Załączniki
Wyniki 41 Mistrzostw Polski dla Juniorów Młodszych Gliwice 2010-2.pdf
(57.9 KiB) Ściągnięto 517 razy
Pozdrawiam Wojciech Błachut
Wojciech Blachut
 
Posty: 90
Dołączenie: Poniedziałek, 24 Sierpień 2009, 22:32
Miejscowość: Gliwice

Re: 41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc

Postprzez Tomek Osinski » Wtorek, 15 Czerwiec 2010, 19:56

Subiektywna relacja z 41'ch Mistrzostw Polski Juniorów Młodszych, Gliwice '10

Krótka impresja.
Impreza robi wrażenie ? są to największe w Polsce zawody dla najmłodszej grupy wiekowej ? ponad 190 zawodników z 32 aeroklubów i klubów modelarskich.
Wielki wysiłek organizacyjny, ale też wielka satysfakcja dla organizatorów.

Imprezę tę można porównać tylko do przeprowadzenia sporych Mistrzostw Świata...
190'ciu zawodników wystartowało w 8'u konkurencjach ? te liczby mówią same za siebie.
Moje wyrazy szacunku dla organizacyjnego kunsztu modelarzy z Gliwic.

Byłem pomocnikiem/holownikiem w kategorii F3J/M. Z bliska przyglądałem się pracy najmłodszych. Sądzę, że nie ma nic bardziej budującego dla seniora/pomocnika/sędziego czy organizatora niż widoczne zaangażowanie i powaga z jakimi młodzicy traktują zawody. Ich koncentracja na starcie, współpraca w zespołach, rodzący się profesjonalizm zawodniczy... to wszystko czyni z nich prawdziwych sportowców. A organizatorom, sędziom, instruktorom, pomocnikom daje pewność, że... warto.

Ta impreza w/g mnie powinna być oczkiem w głowie Zarządu i Komisji Modelarskiej Aeroklubu Polskiego. Bowiem ci młodzi ludzie - dzieci jeszcze - będą w przyszłości cześcią najwartościowszej tkanki społecznej ? będą inżynierami, pilotami, mechanikami, wreszcie przejmą rolę obecnych instruktorów. Pasja, umiejętności, zasady fair play zdobyte teraz dzięki startom w zawodach, pozwolą im w przyszłości rozwinąć skrzydła w każdej dziedzinie.
Koniec impresji.

O pogodzie.
Sobota ? pogoda kapitalna. Zachmurzenie 0. Minimalny wiaterek do 3m/s o kierunkach zmiennych przez termikę.
W nocy burza.
Niedziela ? idealnie. Ulga, bo zachmurzenie 5, i słońce już tak nie paliło. Jakieś cumulusy nie grożące opadami. Wiaterek do 3m/s o bardziej ustabilizowanym kierunku niż w sobotę.
Ogólnie pogoda ? 9/10, mogłoby być ciut mniej słońca pierwszego dnia i odrobinę więcej wiatru.

O lotnisku.
Trawka przystrzyżona jak w przydomowym ogródku. Koniczynka w miejscu startu swobodnie latających, trochę bruzd po ciągnikach w miejscu rozgrywania szybowców rc ? 8/10.

O wyżywieniu i zakwaterowaniu.
OK. Podobno o niebo lepsze niż w Dęblinie w/g zeznań samych zawodników. Jak dla mnie ? 8/10.

O sędziowaniu. 10/10
Tu podziw. Organizatorzy zmobilizowali ponad 40'stu modelarzy z Gliwic do przeprowadzenia imprezy. Każda komisja sędziowska liczyła przepisowo 2'ie osoby.
W wyjątkowych przypadkach, na przykład finał F3J/M, sędziowali pojedynczo bardzo doświadczeni zawodnicy. I w mojej opini w tej kategorii komisję spokojnie może stanowić jedna osoba.
Dlaczego?... Jeśli obaj sędziowie nie znają zbyt dobrze przepisów, to czy jest ich dwóch, czy jest jeden, nie ma to znaczenia dla obiektywizmu sędziowania - zgodnie z matematycznym aksjomatem 0+0=0. Zresztą przepisy klasy F3J/M ważne dla sędziów są bardzo proste i jest ich zaledwie 4-5. Modele nie odlatują daleko, wracają do punktu startu, więc łatwo śledzić i mierzyć czas ich lotu...
Co innego w swobodnie latających. Tu nie będę dyskutował. Model można pomylić, lub zgubić, kiedy odleci daleko. 2'ie osoby na komisję to niezbędne zabezpieczenie.

O systemie punktacji zespołowej.
Tu nie wystawiam oceny, choć w mojej opinii system naliczania punktów dla zespołu autorstwa Trenera KN Stanisława Kubita nie ma słabych stron. Uwzględnia frekwencję, zmusza zespoły do wszechstronności... na oko wydaje się ok. Choć słyszałem głosy krytyczne, to jednak nikt nie potrafił wskazać konkretnej luki.

O programie zawodów i ilości lotów i frekwencji na zakończeniu w niedzielę.
W/g programu:
w sobotę 5 lotów eliminacyjnych + finały/dogrywki od 9'ej rano w F3J/M i swobodnych, kolacja od 18'ej,
w niedzielę 3 kolejki rakiet i zakończenie o 14'ej.
Efekt:
swobodne i szybowce rc kończą latanie między 15'ą a 16'ą w sobotę i do kolacji o 18'ej... nudzą się,
nudzą się też w niedzielę od rana, aż do zakończenia zawodów z małą przerwą na obejrzenie startów rakiet czasowych,
trochę osób wyjeżdża już w sobotę nie czekając na ceremonię zakończenia zawodów, co obniża jego frekwencję, a w konsekwencji zniekształca oddziaływanie propagandowe na obecnych przedstawicieli władz regionalnych i biura AP.

Co bym zmienił?...
6'ć kolejek lotów eliminacyjnych w sobotę,
7'ma, ostatnia kolejka + finały rano w niedzielę.
Kolejka eliminacyjna to 1h + finał 1h + zwinięcie przyrządów startowych 1h = 3h, czyli latając od 9'ej do 11'ej byłoby po zawodach, a organizatorzy mieliby 3h czasu na obliczenie wyników.
6'ciu sędziów z F3J/M przerzuciłbym do swobodnych lub rakiet wedle potrzeby.

Po co bym zmienił?...
Jeśli już przygotowujemy się i jedziemy kilkaset kilometrów na najważniejszą imprezę w roku, to chcemy latać możliwie dużo, tak, aby wynik zawodów był możliwie najbardziej obiektywny i abyśmy zaczerpnęli z latania możliwie najwięcej radości. :)

Na koniec wyjaśnienie z podkreśleniem...
To spostrzeżenie nie ma nic wspólnego z jakąś krytyką.
To spostrzeżenie jest tylko moją propozycją, jest moją wizją podobnych zawodów, co z całą mocą podkreślam... Organizatorzy mieli pełne prawo zorganizować tę imprezę "po swojemu?. I oczywiście zawodnicy i obserwatorzy mają pełne prawo widzieć ją odrobinę inaczej. :)

Uważam, że generalnie zawody były wyśmienicie zorganizowane i jeszcze raz chciałbym wyrazic szacunek dla wysiłku wszystkich organizatorów obecnych na lotnisku.
Chyba niewiele klubów w Polsce stać na tak sprawne przeprowadzenie tak masowej imprezy.

I całkiem na koniec...
Gratulacje dla zwycięzców.
Gratulacje dla tych, którzy wzięli udział.
Szacunek dla instruktorów za waszą bezcenną pracę z dziećmi i młodzieżą.

Pozdrawiam,
Tomek
Subiektywny korespondent mlik

PS
Pojawiają się głosy aby niektóre kategorie wyłączyć z Mistrzostw Polski Młodzików.
Jestem zdecydowanie przeciwny. Dzięki obecności większości klas modelarskich młodzi ludzie mają możliwość zapoznania się z różnorodnością modelarstwa lotniczego.
Spotkania interdyscyplinarne generalnie służą rozwojowi.
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa

Re: 41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc

Postprzez kubit » Wtorek, 15 Czerwiec 2010, 21:34

Dzięki Tomku za dokonanie oceny naszej imprezy. My w Gliwicach każdą imprezę , szczególnie przez siebie zorganizowaną, oceniamy w każdy poniedziałek po jej przeprowadzeniu i skupiamy się na słabych stronach. Nad Twoją propozycją odnośnie kontynuowania startów w klasie F3J/M w kolejny dzień - zastanowimy się. Prosiłbym o opinię w tej sprawie także innych zainteresowanych.
Stanisław Kubit
kubit
 
Posty: 237
Dołączenie: Środa, 8 Luty 2006, 23:23
Miejscowość: gliwice

Re: 41Mistrzostwa Polski Modeli Latających dla juniorów młodszyc

Postprzez Tomek Osinski » Czwartek, 17 Czerwiec 2010, 19:24

kubit napisał:Dzięki Tomku za dokonanie oceny naszej imprezy.
Proszę bardzo. Ja jeszcze raz podkreśle, że to nie żadna ocena, a moje wrażenia. By oceniać trzeba mieć jakieś odniesienie. Jeszcze nigdy nie byłem na imprezie dla 190zawodników, na której sędziami są wolontariusze - pasjonaci/entuzjaści modelarstwa i zawodów, a nie żołnierze wykonujący rozkazy przełożonych.

Staszku, skoro wyrażasz wolę przyjrzenia się tym propozycjom, to pozwolę sobie przedstawić je dla porządku w skrócie...

Program F3J/M dla 24 - 30 zawodników
Sobota - 6'ć lotów eliminacyjnych (ok 6h + przerwa na posiłek 1h = 7h, czyli od 9'ej do 16'ej)
Niedziela - 7'my lot eliminacyjny + 4'ry loty finałowe (ok 2h)

Starty swobodnych, rakiet i szybowców rc rozkładałbym niedaleko(co 100-150m) od siebie w lini prostopadłej do kierunku wiatru oczywiście - byłoby to bardzo korzystne dla widowiskowości imprezy.

I to tyle.

Fajnie byłoby gdyby także w swobodnych udało się rozegrać 6'tą lub 7'mą kolejkę lotów + dogrywki. :)

Pozdrawiam,
Tomek

PS
Więcej lotów i wizja latania następnego dnia oznacza, że młodzież całą swą niespożytą energię zostawi w pocie na lotnisku. Zmęczenie i napięcie przed kolejnym dniem latania skutecznie zniechęcą nadpobudliwych wynalazców do głupich eksperymentów z materiałami modelarskimi. :roll: Zainteresowani wiedzą co mam na myśli.
By oszacować popularność modelarstwa sportowego wystarczy zsumować listy startowe, nie trzeba sprzedawać "licencji".
Awatar użytkownika
Tomek Osinski
Site Admin
 
Posty: 392
Dołączenie: Poniedziałek, 30 Styczeń 2006, 21:06
Miejscowość: Warszawa


Powróć do Zawody i imprezy modelarskie - zapowiedzi, wyniki, relacje, komunikaty

cron