Mistrzostwa Polski Modeli Małych Form i Latajacych Skrzydeł


Mistrzostwa Polski Modeli Małych Form i Latajacych Skrzydeł

Postprzez kubit » Środa, 7 Kwiecień 2010, 09:39

Mistrzostwa Polski Modeli Latających Małych Form i Latających Skrzydeł
24-25 kwietnia 2010 roku

Zapraszamy do udziału w Mistrzostwach Polski Modeli Latających Małych Form i Latających Skrzydeł, które rozegrane zostaną na lotnisku w Gliwicach w dniach 24-25 kwietnia 2010 roku.
Zawody przeprowadzone będą bez podziału na kategorie wiekowe w klasach F1H, F1G, F1K i F1S. Organizatorzy nie zapewniają zakwaterowania i wyżywienia. Obowiązują licencje sportowe Aeroklubu Polskiego ważne na 2010 rok. Zgłoszenie prosimy wysyłać drogą elektroniczną do dnia 18 kwietnia 2009 roku ( qbit@digi.pl).

Opłaty startowe :
Młodzicy, juniorzy młodsi i juniorzy ? 20 zł
Seniorzy -30 zł

Program zawodów:

24 kwietnia 1500 ? 1630 Rejestracja i trening
( sobota)
1630 ? 2000 Mistrzostwa Polski w klasie
Modeli Latających Skrzydeł F1S
(5 kolejek lotów)
25 kwietnia 800 ? 930 Rejestracja i trening
( niedziela)

25 kwietnia 1000 ? 1600 Mistrzostwa Polski w klasach
( niedziela) F1H, F1G, F1K
(5 kolejek lotów + loty dogrywkowe)

25 kwietnia 1630 Zakończenie Mistrzostw
( niedziela)

Nagrody:
Zawodnicy, którzy zdobędą trzy pierwsze miejsca w każdej klasie modeli otrzymają: puchary, dyplomy i medale Aeroklubu Polskiego

Zapraszamy:

dr inż. Stanisław Kubit



Przepisy techniczne w klasach narodowych modeli swobodnie latających
(F1H, F1G, F1K, F1S)


Podane poniżej przepisy poszczególnych klas
modeli należy stosować łącznie z odpowiednimi działami
Kodeksu Sportowego FAI

I. KLASA F1H? modele szybowców swobodnie latających

1. Definicja
Model szybowca swobodnie latającego, to model latający bez napędu, w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu (tzn. nie wykonujące ruchu obrotowego ani wahadłowego), a podlegające jedynie zmianom wysklepienia profilu albo kąta nastawienia płata w locie.

2. Charakterystyka techniczna modeli:
F1H
* Maksymalna powierzchnia nośna 18 dm2
* Minimalna masa 220g
* Maksymalna długość holu (przy obciążeniu 20N) 50 m
* Maksymalne długość holu dla lotów dogrywkowych
( przy obciążeniu 20N) 25mi 15 m
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 oznakowane modele

3. Liczba lotów
a)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas trwania kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a)Czas osiągnięty w pierwszej próbie, chyba że ta próba jest nieudana. Jeżeli próba jest nieudana i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny.
b)Czas osiągnięty w drugiej próbie. Jeśli druga próba jest również nieudana, wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za ten lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba jest uznana za nieudaną, jeżeli model wystartuje i wydarzy się przynajmniej jeden z podanych przypadków. Jeżeli którykolwiek z podanych przypadków nastąpi podczas pierwszej próby, zawodnik uprawniony jest do wykonania drugiej próby.
a) Czas trwania lotu jest krótszy niż 20 sekund.
b) Szybowiec powraca na ziemię z niewyczepionym holem.
c) Moment wyczepienia holu nie może być dokładnie określony przez chronometrażystów.
d) Jeśli jakakolwiek część oddzieli się od modelu w czasie startu lub podczas lotu.
e) Jeśli jest to oczywiste dla chronometrażystów, że zawodnik stracił kontakt z holem i zawodnik zdecyduje się na zgłoszenie próby.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli:
a) Podczas startu model zderzy się z osobą (inną niż ta, która model wypuszcza).
b) Podczas holowania model zderzy się z modelem w locie swobodnym (ale nie z modelem holowanym lub z holem) i holowanie nie może być kontynuowane w sposób normalny
c) Podczas lotu model zderzy się z innym modelem lub z holem (innym niż własny).
Jeżeli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania próby za lot oficjalny, nawet jeżeli żądanie zgłoszone jest po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu dla danej kolejki. Zmiana ta musi być ogłoszona przed rozpoczęciem kolejki.

8. Klasyfikacja
a) Do ostatecznej klasyfikacji brany jest całkowity czas pięciu lotów oficjalnych.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych , należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe bezpośrednio po zakończeniu ostatniej kolejki. Sędzia Główny podaje maksymalny czas lotu dogrywkowego, przydziela każdemu dogrywającemu się zawodnikowi parę sędziów chronometrażystów i po stwierdzeniu gotowości wszystkich zawodników sygnałem dźwiękowym sygnalizuje moment równoczesnego startu wszystkich modeli. Długość holu w pierwszym locie dogrywkowym wynosi 25 m. W przypadku gdy pierwsza próba lotów nie spowoduje rozstrzygnięcia zawodów sędzia główny w identyczny sposób przeprowadza drugą (i kolejne próby), przy czym długość holu wynosi 15 m. W każdej kolejce lotów dogrywkowych zawodnik może wykonać tylko jedną próbę bez możliwości jej powtórzenia.

9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu wyczepienia modelu z holu do zakończenia lotu.

10. Liczba pomocników
Zawodnik ma prawo posiadać na linii startu jednego pomocnika. Pomocnikiem tym powinien być jego instruktor lub opiekun.

11. Przybory startowe
a) Start modelu musi odbywać się za pomocą pojedynczej linki holowniczej, której długość łącznie z osprzętem startowym i urządzeniem wyczepiającym nie może przekraczać 50m przy sile rozciągającej 2O N. (w lotach dogrywkowych 25m i 15m)
b) Jakiekolwiek urządzenia przymocowane do linki holowniczej nie mogą być odrzucone przez zawodnika pod karą unieważnienia lotu. Zawodnikowi wolno wypuścić linkę holowniczą wraz z lekkim uchwytem (tzn. pierścieniem, chorągiewką lub małą piłką gumową) zamocowanym na jej końcu.
c) W celu ułatwienia obserwacji modelu i pomiaru czasu, hol musi być wyposażony w chorągiewkę o minimalnej powierzchni 2,5 dm2, która powinna być zamocowana bezpośrednio do holu.
d) Zabrania się mocowania do linki holowniczej jakichkolwiek pomocniczych urządzeń ustateczniających.

12. Organizacja startów
a) Zawodnik w czasie startu musi pozostawać na ziemi i osobiście obsługiwać urządzenia startowe.
b) Zawodnikowi pozostawia się pełną swobodę ruchów, aby mógł jak najlepiej wykorzystać linkę holowniczą, jednak nie wolno mu wypuszczać z rąk urządzeń startowych.
c) Model musi być wypuszczony przez pomocnika w odległości nie większej niż 5 metrów od słupka wyznaczającego pozycję startową.


II. KLASA F1G ? modele swobodnie latające z napędem gumowym

1. Definicja
Model z napędem gumowym jest to model latający, w którym do napędu służy energia nagromadzona w skręconych lub rozciągniętych splotach z materiału sprężystego, a siła nośna jest wytwarzana przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu w locie (tzn. powierzchnie, które nie wykonują ruchu obrotowego ani ruchu wahadłowego).


2. Charakterystyka techniczna
* Minimalna masa bez napędu 70 g
* Maksymalna masa nasmarowanego napędu gumowego 10 g
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 modele
3. Liczba lotów
a) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a) Czas uzyskany w pierwszej próbie, chyba że próba ta jest nieudana zgodnie (jeżeli próba jest nieudana zgodnie. i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny).
b) Czas uzyskany w drugiej próbie. Jeżeli druga próba jest nieudana zgodnie wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba uznana jest za nieudaną, jeśli model wystartuje i zdarzy się jeden z podanych niżej przypadków. Jeśli nastąpi to podczas pierwszej próby, zawodnik ma prawo do wykonania drugiej próby.
a) Czas lotu był krótszy niż 20 sekund.
b) Podczas startu lub w czasie lotu od modelu oddzieli się jakakolwiek część.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli model zderzy się z innym modelem w locie lub jeżeli w czasie startu model zderzy się z osobą (inną niż sam zawodnik). Jeśli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania lotu za oficjalny, nawet gdy żądanie to jest zgłoszone po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas trwania każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu w danej kolejce. Zmiana ta musi być podana przed rozpoczęciem kolejki.


8. Klasyfikacja
a) Do końcowej klasyfikacji przyjmuje się całkowity czas uzyskany przez zawodnika w 5-ciu lotach.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia lokat indywidualnych należy wykonać loty dogrywkowe natychmiast po zakończeniu ostatniego lotu w danej konkurencji. Loty dogrywkowe zawodnicy wykonują stosując 5g napęd gumowy. Po przydzieleniu każdemu zawodnikowi oddzielnej pary sędziów chronometrażystów, przygotowaniu do startu wszystkich dogrywających się zawodników, na sygnał sędziego głównego zawodnicy rozpoczynają nakręcanie gumy. Czas nakręcania gumy wynosi 5 min. Po tym czasie zawodnicy startują równocześnie na sygnał dźwiękowy dany przez sędziego głównego. Brak gotowości zawodnika do startu po czasie 5 min (np. na skutek zerwania napędu gumowego) wyklucza Go z lotu dogrywkowego. W lotach dogrywkowych w każdej kolejce zawodnik ma prawo tylko do jednej próby bez możliwości jej powtórzenia

9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu startu modelu do zakończenia lotu.

10. Liczba pomocników
Każdy zawodnik może posiadać jednego pomocnika na linii startu ( którym powinien być jego instruktor lub opiekun).

11. Start modelu
a) Starty odbywają się z ręki, zawodnik musi pozostawać na ziemi (skok jest dozwolony).
b) Każdy zawodnik musi osobiście nakręcić gumę i wypuścić model.
c) Model musi być wypuszczony w odległości nie większej niż 5 metrów od słupka wyznaczającego pozycję startową.
d) Nagrzewanie gumy jest zabronione.

III. KLASA F1K - modele swobodnie latające z silnikami na gaz CO2

1. Definicja
Model klasy F1K, to model latający napędzany silnikiem na gaz CO2, , w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu (tzn. nie wykonujące ruchu obrotowego ani wahadłowego), a podlegające jedynie zmianom wysklepienia profilu albo kąta nastawienia płata w locie.

2. Charakterystyka techniczna modeli:
* Maksymalna powierzchnia nośna 12 dm2
* Minimalna masa (bez gazu CO2) 75g
* Maksymalna pojemność zbiornika na gaz CO2 2cm3
Pojemność rurek łączących zbiornik z silnikiem liczona jest tylko wówczas, gdy ich średnica zewnętrzna jest większa niż 2 mm
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 oznakowane modele

3. Liczba lotów
a) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b) Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas trwania kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a) Czas osiągnięty w pierwszej próbie, chyba że ta próba jest nieudana. Jeżeli próba jest nieudana i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny.
b) Czas osiągnięty w drugiej próbie. Jeśli druga próba jest również nieudana, wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za ten lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba jest uznana za nieudaną, jeżeli model wystartuje i wydarzy się przynajmniej jeden z podanych przypadków. Jeżeli którykolwiek z podanych przypadków nastąpi podczas pierwszej próby, zawodnik uprawniony jest do wykonania drugiej próby.
a) Czas trwania lotu jest krótszy niż 20 sekund.
d) Jeśli jakakolwiek część oddzieli się od modelu w czasie startu lub podczas lotu.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli:
a) Podczas startu model zderzy się z osobą (inną niż ta, która model wypuszcza).
c) Podczas lotu model zderzy się z innym modelem
Jeżeli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania próby za lot oficjalny, nawet jeżeli żądanie zgłoszone jest po zakończeniu próby.

7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 2 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu dla danej kolejki. Zmiana ta musi być ogłoszona przed rozpoczęciem kolejki.

8. Klasyfikacja
a) Do ostatecznej klasyfikacji brany jest całkowity czas pięciu lotów oficjalnych.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych , należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe bezpośrednio po zakończeniu ostatniej kolejki. Sędzia główny ustala maksymalny czas lotu oraz czas trwania dogrywki. W pierwszej kolejce dogrywkowej zawodnik uruchamia silnik i odczekuje 1 min czasu zanim model wypuści. W czasie tej minuty i w chwili wypuszczenia nie może regulować silnika. W kolejnych lotach dogrywkowych czasy wyczekiwania z pracującym silnikiem zwiększa się o 1 min.


9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu chwili wypuszczenia modelu do jego lądowania .

10. Liczba pomocników
Zawodnik ma prawo posiadać na linii startu jednego pomocnika. W przypadku juniora lub młodzika pomocnikiem tym powinien być jego instruktor lub opiekun.

11. Organizacja startów
a) Zawodnik pozostając na ziemi w odległości nie większej od chronometrażystów aniżeli 5m wypuszcza model z ręki. Skok jest dozwolony.
b) Napełnianie zbiornika odbywa się pod kontrolą chronometrażystów. Nie zezwala się na sztuczne chłodzenie silnika inne niż wypuszczenie gazu ze zbiornika modelu




I. KLASA F1S? modele szybowców latających skrzydeł

1. Definicja
Model szybowca latającego skrzydła, to model latający bez napędu, w którym siła nośna wytwarzana jest przez siły aerodynamiczne działające na płaty nośne nieruchome względem modelu (tzn. nie wykonujące ruchu obrotowego ani wahadłowego), a podlegające jedynie zmianom wysklepienia profilu albo kąta nastawienia płata w locie. W modelu latającego skrzydła płat nośny i usterzenie poziome tworzą integralną całość a ich połączenie nie zawiera ?ukrytego kadłuba?.
Oznacza to, że głębokość płaszczyzny nośnej (Gi) latającego skrzydła ( mierzona prostopadle do krawędzi natarcia lub spływu) w miarę oddalania się od kadłuba (dla kolejnych wartości Li) może być taka sama lub może się zmniejszać (Rys.A dołączonego schematu). Przedstawione rozwiązania na rys.B,C,D nie spełniają powyższego warunku i dlatego, zgodnie z definicją, nie są to latające skrzydła klasy F1S.

2. Charakterystyka techniczna :
* Maksymalna powierzchnia nośna 150 dm2
* Maksymalna masa 5000g
* Maksymalna długość holu (przy obciążeniu 20N) 50 m
* Maksymalne długość holu dla lotów dogrywkowych
( przy obciążeniu 20N) 25m i 15 m
* Zawodnik może zgłosić do zawodów 3 oznakowane modele

3. Liczba lotów
a)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania pięciu lotów oficjalnych.
b)Każdy zawodnik uprawniony jest do wykonania jednego lotu oficjalnego w każdej kolejce. Czas trwania kolejek musi być ogłoszony wcześniej i nie może być krótszy niż 30 minut i dłuższy niż 90 minut.

4. Definicja lotu oficjalnego
a)Czas osiągnięty w pierwszej próbie, chyba że ta próba jest nieudana. Jeżeli próba jest nieudana i zawodnik nie wykona drugiej próby, wówczas czas uzyskany w pierwszej próbie rejestrowany jest jako oficjalny.
b)Czas osiągnięty w drugiej próbie. Jeśli druga próba jest również nieudana, wówczas zawodnik otrzymuje zero punktów za ten lot.

5. Definicja nieudanej próby
Próba jest uznana za nieudaną jeżeli model wystartuje i wydarzy się przynajmniej jeden z podanych przypadków. Jeżeli którykolwiek z podanych przypadków nastąpi podczas pierwszej próby, zawodnik uprawniony jest do wykonania drugiej próby.
a) Czas trwania lotu jest krótszy niż 20 sekund.
b) Szybowiec powraca na ziemię z niewyczepionym holem.
c) Moment wyczepienia holu nie może być dokładnie określony przez chronometrażystów.
d) Jeśli jakakolwiek część oddzieli się od modelu w czasie startu lub podczas lotu.
e) Jeśli jest to oczywiste dla chronometrażystów, że zawodnik stracił kontakt z holem i zawodnik zdecyduje się na zgłoszenie próby.

6. Powtórzenie próby
Próba może być powtórzona jeżeli:
a) Podczas startu model zderzy się z osobą (inną niż ta, która model wypuszcza).
b) Podczas holowania model zderzy się z modelem w locie swobodnym (ale nie z modelem holowanym lub z holem) i holowanie nie może być kontynuowane w sposób normalny
c) Podczas lotu model zderzy się z innym modelem lub z holem (innym niż własny).
Jeżeli model kontynuuje lot w sposób normalny, zawodnik może zażądać uznania próby za lot oficjalny, nawet jeżeli żądanie zgłoszone jest po zakończeniu próby.


7. Czas trwania lotów
Maksymalny czas każdego lotu oficjalnego wynosi 3 minuty. W przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych lub problemów z odzyskiwaniem modeli, Sędzia Główny może zezwolić na zmianę maksymalnego czasu lotu dla danej kolejki. Zmiana ta musi być ogłoszona przed rozpoczęciem kolejki.


8. Klasyfikacja
a) Do ostatecznej klasyfikacji brany jest całkowity czas pięciu lotów oficjalnych.
b) W przypadku remisu, w celu ustalenia czołowych lokat indywidualnych , należy rozegrać dodatkowe loty dogrywkowe bezpośrednio po zakończeniu ostatniej kolejki. Sędzia Główny podaje maksymalny czas lotu dogrywkowego, przydziela każdemu dogrywającemu się zawodnikowi parę sędziów chronometrażystów i po stwierdzeniu gotowości wszystkich zawodników sygnałem dźwiękowym sygnalizuje moment równoczesnego startu wszystkich modeli. Długość holu w pierwszym locie dogrywkowym wynosi 25 m. W przypadku gdy pierwsza próba lotów nie spowoduje rozstrzygnięcia zawodów sędzia główny w identyczny sposób przeprowadza drugą (i kolejne próby), przy czym długość holu wynosi 15 m. W każdej kolejce lotów dogrywkowych zawodnik może wykonać tylko jedną próbę bez możliwości jej powtórzenia.

9. Chronometraż
Całkowity czas lotu mierzony jest od momentu wyczepienia modelu z holu do zakończenia lotu.

10. Liczba pomocników
Zawodnik ma prawo posiadać na linii startu jednego pomocnika. Pomocnikiem tym w przypadku młodzika lub juniora powinien być instruktor lub opiekun.

11. Przybory startowe
a) Start modelu musi odbywać się za pomocą pojedynczej linki holowniczej, której długość łącznie z osprzętem startowym i urządzeniem wyczepiającym nie może przekraczać 50mprzy sile rozciągającej 2O N. ( lotach dogrywkowych 25m i 15m)
b) Jakiekolwiek urządzenia przymocowane do linki holowniczej nie mogą być odrzucone przez zawodnika pod karą unieważnienia lotu. Zawodnikowi wolno wypuścić linkę holowniczą wraz z lekkim uchwytem (tzn. pierścieniem, chorągiewką lub małą piłką gumową) zamocowanym na jej końcu.
c) W celu ułatwienia obserwacji modelu i pomiaru czasu, hol musi być wyposażony w chorągiewkę o minimalnej powierzchni 2,5 dm2, która powinna być zamocowana bezpośrednio do holu.
d) Zabrania się mocowania do linki holowniczej jakichkolwiek pomocniczych urządzeń ustateczniających.

12. Organizacja startów
a) Zawodnik w czasie startu musi pozostawać na ziemi i osobiście obsługiwać urządzenia startowe.
b) Zawodnikowi pozostawia się pełną swobodę ruchów, aby mógł jak najlepiej wykorzystać linkę holowniczą, jednak nie wolno mu wypuszczać z rąk urządzeń startowych.
c) Model musi być wypuszczony przez pomocnika w odległości nie większej niż 5 metrów od słupka wyznaczającego pozycję startową.
Stanisław Kubit
kubit
 
Posty: 237
Dołączenie: Środa, 8 Luty 2006, 23:23
Miejscowość: gliwice

Re: Mistrzostwa Polski Modeli Małych Form i Latajacych Skrzydeł

Postprzez Wojciech Blachut » Wtorek, 27 Kwiecień 2010, 09:42

Witam
W załączeniu przesyłam wyniki indywidualne i drużynowe
Załączniki
Wyniki Mistrzostw Polski Modeli Małych Form i Latających Skrzydeł.pdf.pdf
(21.81 KiB) Ściągnięto 415 razy
Ostatnio edytowano Środa, 28 Kwiecień 2010, 18:06 przez Wojciech Blachut, łącznie edytowano 1 raz
Wojciech Blachut
 
Posty: 90
Dołączenie: Poniedziałek, 24 Sierpień 2009, 22:32
Miejscowość: Gliwice


Powróć do Zawody i imprezy modelarskie - zapowiedzi, wyniki, relacje, komunikaty

cron