Puchary Świata Kietrz 2019


Puchary Świata Kietrz 2019

Postprzez kubit » Sobota, 13 Kwiecień 2019, 12:20

Międzynarodowe Zawody Modeli Swobodnie Latających zaliczane do Pucharu Świata „KAR-TEL CUP” Memoriał Pietera de Boera oraz „SPZG CUP Memoriał Antoona van Eldika „ - Kietrz 23-24 .03.2019r.

Po dużym sukcesie organizacyjnym w ubiegłym roku mogłoby się wydawać, że Komisja Modelarska Aeroklubu Polskiego bez problemu wyrazi zgodę na kontynuowanie przeprowadzenia „polskich” Pucharów Świata modeli swobodnie latających w Kietrzu również w tym roku. Wiadomo jest bowiem, że aby tego typu impreza nabrała znaczenia i popularności to musi być organizowana corocznie. Komisja Modelarska nie bacząc jednak na takie oczywiste argumenty postanowiła „sama” zorganizować „polskie” puchary świata w okolicach Ułęża w kwietniu tego roku. W tej sytuacji działacze sportu modelarskiego z Gliwic rozpoczęli starania, aby w Kietrzu zorganizować jednak takie zawody ale już nie pod banderą polską lecz innego zaprzyjaźnionego kraju ( każdy europejski kraj może zorganizować najwyżej dwoje zawodów zaliczanych do pucharu świata). Ostatecznie bez problemu zawarto porozumienie z Królewskim Aeroklubem Holandii i zgłoszono do FAI propozycję, aby w Kietrzu odbyły się dwa holenderskie puchary świata. Organizatorem ze stromy holenderskiej został znany zawodnik Allard van Wallene, reprezentujący Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart a ze strony polskiej Stanisław Kubit ( Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych – prezes Tadeusz Milewski). Od razu trzeba powiedzieć, że ten ciekawy eksperyment holendersko – polski zakończył się pełnym sukcesem. Na wniosek modelarzy czeskich zawody rozszerzono w tym roku o klasę modeli szybowców małych form F1H zaliczaną do Euro Challenge (HEC) czyli nieoficjalnego Pucharu Europy. Kolejnym krokiem organizacyjnym było zapewnienie zgody na zorganizowanie zawodów na polach Kombinatu Rolnego w Kietrzu oraz pozyskanie sponsorów. „Kombinat Rolny” sp z o.o. w Kietrzu to jedno z największych i najlepiej zarządzanych gospodarstw rolnych w Polsce a także w Europie. Stosuje najnowocześniejsze technologie ( np. GPS) w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Posiada własne hotele i stadninę koni. Corocznie pod uprawę buraka cukrowego Kombinat przeznacza 1,5 tysiąca hektarów, co czyni go największym producentem tej rośliny w Europie. A do tego, co bardzo ważne, jego Zarząd a w szczególności Prezes Mariusz Sikora i Dyrektor Marek Oblicki sprzyjają także działalności modelarskiej, która może być realizowania na szerokich przestrzeniach pól Kombinatu wówczas, gdy są one wyłączone z działalności rolnej, czyli pod koniec marca. 23.03. 2019 roku ( w sobotę) rozegrano „KAR-TEL CUP” czyli zawody o puchar jednej z najlepszych firm krajowych specjalizującej się w najnowocześniejszych technologiach elektroniczno-informatycznych. Współpraca gliwickich modelarzy z tą znakomitą firmą zarządzaną przez prezesa Zbigniewa Kałużę obejmuje także organizowanie zajęć z modelarstwa dla dzieci w ramach ferii zimowych i letnich. Drugi dzień zawodów ( 24.03.2019r – niedziela) to SPZG CUP - Puchar Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Gliwickiej, mającego wielkie zasługi w rozwoju i propagowaniu różnorakiej działalności miasta Gliwice. Od szeregu lat stowarzyszenie to ściśle współpracuje z GSML. Warto zaznaczyć, że prezes SPZG Kazimierz Szymański a także dyrektor Zdzisław Lisowski należą do najlepszych sędziów chronometrażystów na imprezach organizowanych przez GSML. W zawodach w Kietrzu, które rozegrano przy wspaniałej wiosennej pogodzie na doskonale przygotowanym polu wieloletniej lucerny wystartowało łącznie 126 zawodników z czternastu państw ( w tym także USA). Duża frekwencja zawodników na zawodach o tak wczesnej porze roku to wielkie wyzwanie dla organizatorów. Dobrze przeprowadzone zawody to między innymi takie, na których są sędziowie chronometrażyści. Przeprowadzanie zawodów bez chronometrażystów zaprzecza definicji zawodów sportu wyczynowego. W ostatnich latach bez sędziów organizowanych jest kilka zawodów za granicą zaliczanych do Pucharu Świata a także eliminacje do Pucharu Polski i Mistrzostwa Polski organizowane przez niektórych członków Komisji Modelarskiej w Polsce. Jest to wbrew wytycznym FAI a także zasadom, które uznaje ministerstwo Sportu i Turystyki. Zapewnienie odpowiedniej liczby chronometrażystów to oczywiście także duży koszt, który w przypadku omawianych zawodów wyniósł około 10 tys. zł. Jednakże, jeśli ktoś nie potrafi zabezpieczyć chronometrażystów to nie powinien się brać za organizację zawodów modeli swobodnie latających. W Kietrzu na każdym stanowisku startowym był przynajmniej jeden sędzia chronometrażysta ( jest to zgodne z aktualnymi wytycznymi FAI). I mimo, że większość takich sędziów stanowiła młodzież z gliwickiego GCE ( Górnośląskiego Centrum Edukacyjnego) to na ogół znakomicie wywiązała się ze swoich obowiązków. Organizatorzy mieli także problem z powodu krótkiego dnia. Na szczęście udało się przekonać zawodników, aby maksymalny czas lotu modeli w dogrywce wynosił 10 min. Dzięki temu zawody zakończono równo z zachodem słońca.
Trzeba też jasno powiedzieć, że regulaminy modeli swobodnie latających wymagają jak najszybszej modyfikacji. Współczesne modele latają po prostu za długo, trwa nieograniczony wyścig technologiczny, który zapewnia niezły dochód wąskiej grupie producentów ( najczęściej z Rosji i Ukrainy) a FAI nic z tym nie robi. To samo dotyczy Komisji Modelarskiej przy Aeroklubie Polskim. W Polsce nie ma praktycznie ani jednego miejsca, gdzie można byłoby regulaminowo rozegrać zawody tych modeli w ciągu jednego dnia przy nieco silniejszym wietrze. W efekcie coraz więcej zawodników rezygnuje ze sportowej rywalizacji w klasach F1A,B, zdając sobie sprawę, że często o kolejności zawodników w dogrywce decyduje to, który sędzia dłużej widzi model (albo wydaje mu się ,że jeszcze model widzi) a nie to, który model rzeczywiście najdłużej leci. Dodatkowo mało kogo stać na wydanie kilku tysięcy Euro na model, którym można skutecznie rywalizować ze światową czołówką. Zmiany wymagają parametry techniczne wszystkich klas modeli swobodnie latających ( może z wyjątkiem szybowców sterowanych automatycznie F1E). Jest to jednak temat na oddzielny artykuł. W Polsce, Komisja Modelarska powinna „na już” oficjalnie zezwolić przynajmniej na przeprowadzanie lotów dogrywkowych metodą „start – krótki czas lotu- DT i pomiar czasu lotu do momentu lądowania”.

W Kietrzu w poszczególnych klasach zwyciężyli:

KAR-TEL CUP

Klasa F1A
Lok Imię Nazwisko S/J Kraj FAI ID 1 2 3 4 5 Suma D1

1 Dirk Halbmeier S GER 29734 240 180 180 180 180 960 435
2 Gerhard Aringer S AUT 52984 240 180 180 180 180 960 392
3 Vitek Rossler J CZE 66072 240 180 180 180 180 960 375

Klasa F1A standard
1 Dariusz Dradra S GSML 53798 103 162 141 180 180 766
2 Jan Katzban S PKML 107421 73 180 139 130 180 702
3 Ryszard Lewandowski S PKML 119119 161 63 180 89 168 661






Klas F1B
1 Adam Krawiec S POL 53787 240 180 180 180 180 960 446
2 Martin Hartl S CZE 17110 240 180 180 180 180 960 431
3 Stanisław Skibicki S POL 54069 240 180 180 180 180 960 389

Klasa F1C
1 Mariusz Gąsiorowski POL 54008 240 180 180 180 180 960 430
2 Volodymir Sychov SLO 24235 240 180 180 180 180 960 408
3 Uwe Sondhauß GER 19794 240 180 180 180 180 960 309



Klasa F1Q
1 Gábor Milák HUN 81462 240 180 180 180 180 960 447
2 Oleksandr Maksimov UKR 131798 240 180 180 180 180 960 435
3 András Jancsó HUN 81438 240 180 180 180 180 960 430


SPZG CUP

Klasa F1A
Lok. Nazwisko Imię S/J Kraj FAI ID 1 2 3 4 5 Suma D1 D2

1 Ivan Bezak S SVK 24583 240 180 180 180 240 1020 600 273
2 Marco Bierbauer S AUT 49384 240 180 180 180 240 1020 600 235
3 Mark Rossen S NED 702887 240 180 180 180 240 1020 512



Klasa F1A standard
1 Dariusz Dradra S GSML 53798 240 180 180 180 240 1020
2 Robert Izban S PO 111052 98 180 180 154 221 833
3 Ryszard Lewandowski S PKML 119119 109 180 92 150 217 748

Klasa F1B
1 Adam Krawiec S POL 53787 240 180 180 180 240 1020 368
2 Stanisław Skibicki S POL 54069 240 180 180 180 240 1020 350
3 Stepan Stefanchuk S UKR 29163 240 180 180 180 240 1020 317

Klasa F1C
1 Michael Sondhauß GER 19623 240 180 180 180 240 1020 218
2 Vadim Pecheritsa UKR 131466 240 180 180 180 240 1020 214
3 Mariusz Gąsiorowski. POL 54008 240 180 180 180 240 1020 200






Klasa F1Q
1 András Jancsó HUN 81438 240 180 180 180 240 1020 353
2 Dietrich Sauter GER 19501 240 180 180 180 240 1020 306
3 Andreas Lindner GER 19533 240 180 180 180 240 1020 305

Na uwagę zasługuje podwójne zwycięstwo gliwickiego zawodnika Adama Krawca w klasie modeli z napędem gumowym F1B, który po tych zawodach wysunął się na pozycję lidera Pucharu Świata . W szybowcach standardowych również podwójnie wygrał inny zdolny gliwicki zawodnik Dariusz Dradra.
Zwycięzcy zawodów otrzymali dyplomy, artystyczne szklane wazony i po paczce znakomitej kawy ufundowanej przez Michała Paździora ( zawodnika GSML – klasa F1Q), właściciela firmy Erga Caffe. Warto przy tej okazji podkreślić, że w trakcie zawodów na starcie działał automat do parzenia kawy zainstalowany przez Michała Paździora i uczestnicy mogli ją degustować na różne sposoby w nieograniczonej ilości podobnie jak znakomitą grochówkę firmy Pana Zbigniewa Nasieniaka z Kietrza. Organizatorzy są przekonani, że w przyszłym roku zawody będą miały podobną frekwencję.

Stanisław Kubit
Stanisław Kubit
kubit
 
Posty: 223
Dołączenie: Środa, 8 Luty 2006, 23:23
Miejscowość: gliwice

Powróć do Zawody i imprezy modelarskie - zapowiedzi, wyniki, relacje, komunikaty

cron